پ٫ اردیبهشت ۶ام, ۱۴۰۳

نقش مهم طرح های تفصیلی در پیشرفت و توسعه شهرها

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد گفت: تهیه و تصویب طرح‌های تفصیلی باعث سرعت گرفتن توسعه و پیشرفت در شهر می شود.

حمید ضمیری در توضیح محاسن طرح‌های تفصیلی اظهار کرد: طرح‌های تفصیلی مزیت‌های فراوانی برای شهر دارد و با تصویب آنها می‌توان به حل بسیاری از مشکلات و معضلات شهری امیدوار بود. در پایان افق طرح‌های جامع هستیم و بر اساس آن لازم است افق پیش‌بینی جمعیت تمدید شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد ادامه داد: در تدوین طرح‌های تفصیلی لازم است به نکاتی توجه داشت که از جمله آنها می‌توان به سناریوی حداکثری تراکمی بر اساس پاسخگویی های انجام شده در شهر و مجاورت‌ها و شرایط، تهیه طرح بر اساس شبکه مسائل شهری، تعریف پروژه‌های پیشران توسعه اشاره کرد.

ضمیری تصریح کرد: شیب خدمات به سمت مناطق کمتر توسعه یافته، پیش بینی احیای محورهای تشرف، پیش بینی حفظ یکپارچگی کانون‌ها، پیش بینی محورهای پیاده متعدد، تقویت نشانه‌ها ( نشانه کالبدی، نشانه هویتی، نشانه عملکردی، نشانه تاریخی) و ارتقای هویت زیارتی از جمله مواردی است که در تهیه طرح‌ها به آنها توجه ویژه شده است.

وی بیان کرد: در تهیه طرح‌های تفصیلی باید به بافت‌های ویژه و منحصر به فرد شهر هم توجه ویژه صورت گرفته است مانند احیای راسته‌های رو به زوال: راسته جاروبانان، عقیق تراشان، ایجاد ضوابط تشویقی در بافت های فرسوده جهت بازسازی و بهسازی توسط مالکین، گونه بندی مختلف تراکمی مسکونی و تکمیل ساختار شبکه معابر جهت رفع گسستگی در حوزه های مختلف از جمله این موارد است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد افزود: کاربردی بودن و تطبیق طرح‌ها با فرهنگ منطقه از جمله نکات مهمی است که تاثیر بسزایی در قابل اجرا بودن طرح‌های تفصیلی دارد.

ضمیری ادامه داد: نکات مهمی در طراحی و شهرسازی باید مورد توجه قرار بگیرد از جمله ایجاد ساختار‌های سبز، توسعه پیاده مداری، طراحی منظم میادین فرهنگی، احیای محورهای تشرف، توسعه عرصه جمعی(فضای تعاملات اجتماعی)، احیا و توسعه مساجد کوچک، اختلاط کاربری‌های خدماتی با سایر کاربری‌های سازگار، ایجاد پیوستگی حوزه‌های مختلف با حرم مطهر رضوی، فعال سازی نظام رفتاری و جریان تاریخی، حداقل مداخله در بافت‌ها ( تعریض) و جلوگیری از تولید بافت فرسوده جدید است که می توان با رعایت آنها به پیشبرد و اجرای هر چه بهتر طرح‌های تفصیلی امید داشت.

ایلنا

درباره نویسنده