ج٫ فروردین ۳۱ام, ۱۴۰۳

نقد و بررسی خوانش انتقادی از معماری اصفهان

«چه کسی از مواجهه با پدیدارشناسی می‌هراسد» و بازدید به همراه خوانش انتقادی از معماری اصفهان عنوان دو برنامه کارگاهی است که شانزدهم شهریورماه امسال در کاخ چهل‌ستون اجرا خواهد شد.

شیوا اسعدیاظهار کرد: قبل از برپایی رویداد «خوانش انتقادی از معماری اصفهان» در عصر روز چهارشنبه _شانزدهم شهریورماه_ صبح همان روز برنامه «کارگاه چه کسی از مواجهه با پدیدارشناسی می‌هراسد؟» با حضور «مرتضی نیک‌فطرت» برگزار خواهد شد.

وی افزود: کارگاه «چه کسی از مواجهه با پدیدارشناسی می‌هراسد؟» با همکاری مشترک موزه خلاقیت و معماری خانه صفوی و مؤسسه زنجیره فرهنگی ایوان برپا و اجرا خواهد شد که برگزاری این رویداد توسط زنجیره فرهنگی ایوان و پلتفرم گذار خواهد بود.

مسئول دبیرخانه زنجیره فرهنگی ایوان اظهار کرد: حضور در این برنامه‌ها برای همه علاقه‌مندان و عموم مردم آزاد است اما معماران، دانشجویان معماری و علاقه‌مندان به حوزه تاریخ معماری می‌توانند بهره‌برداری بیشتر و بهتری از این رویدادهای کارگاهی و بازدیدمحور داشته باشند و با خوانش انتقادی از معماری آشنا شوند.

وی با بیان سرفصل‌های کارگاه چه کسی از مواجه با پدیدارشناسی می‌هراسد؟ اضافه کرد: ترمینولوژی مفهوم پدیدارشناسی در معماری و فلسفه، خوانش پدیدارشناختی آثار منتخب، نقد پدیدارشناسی در معماری و جایگاه اتمسفر و ادراکات حسی در معماری در این کارگاه تخصصی بحث و بررسی می‌شود.

اسعدی درباره فعالیت‌های زنجیره فرهنگی ایوان اظهار کرد: این مؤسسه با ۳۰ سال سابقه فعالیت، نگاهی تخصصی دارد و بر آن است تا در مسیر حفظ ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی گام‌های مؤثری بردارد.

به گفته وی، این مجموعه فرهنگی تاکنون در حوزه‌های معماری، شهرسازی، طراحی صنعتی و بین رشته‌ای مرتبط، بیش از ۳۰۰ رویداد شامل نشست‌ها و دوره‌های تخصصی، کارگاه‌های آموزشی و رقابتی و مسابقات در سطح ملی و فراملی برگزار کرده است.

مسئول دبیرخانه زنجیره فرهنگی ایوان در خصوص مدرس این رویداد و کارگاه یک‌روزه تصریح کرد: عضویت هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، دکترای معماری از دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات و پژوهشگر در زمینه تاریخ و تئوری معماری از سوابق علمی مرتضی نیک‌فطرت، مدرس این رویداد است.

وی افزود: مرتضی نیک‌فطرت علاوه بر تدریس در این بخش، مترجم کتاب‌های متعددی در حوزه معماری است که از جمله آن‌ها می‌توان کتاب رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور، پرسش‌های ادراک، پدیدارشناسی معماری، گفت‌وگو با میس وندرروهه، اتمسفر معمارانه و هایدگر برای معماران اشاره کرد.

درباره نویسنده