س٫ اردیبهشت ۲۵ام, ۱۴۰۳

نظرات شهرداری‌ها در کمیسیون ماده ۵ لحاظ شود

نشست هم‌اندیشی بررسی مسائل و چالش‌های شهری در حوزه شهرسازی، طرح‌های توسعه شهری و بازآفرینی شهری امروز (پنجشنبه) در قالب پنجمین اجلاس رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها برگزار شد.
 
یونس درویشی، رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر ایلام امروز _پنجشنبه بیست‌وهشتم اردیبهشت‌ماه_ در نشست هم‌اندیشی بررسی مسائل و چالش‌های شهری در حوزه شهرسازی، طرح‌های توسعه شهری و بازآفرینی شهری اظهار کرد: باید درآمد پایداری برای شهرداری‌ها وجود داشته باشد تا طرح‌های بازآفرینی را اجرا کنند.
وی ادامه داد: ۱۵ درصد جمعیت شهر ایلام در حاشیه شهر و چهار محله زندگی می‌کنند که طرح تفصیلی ندارد، این در حالی است که هیچ مالکی در بافت فرسوده ایلام حاضر نیست ملک خود را نوسازی کند.
رضا ویسی، معاون شهرسازی و معماری شهردار رشت نیز در این جلسه اظهار کرد: بسیاری از مشکلات در حوزه مدیریت شهر ناشی از تصمیم‌های مجلس شورای اسلامی، شورای عالی معماری و شهرسازی و اداره راه و شهرسازی است.
وی ادامه داد: امیدواریم خروجی این جلسات این باشد که در فرایند رسیدگی به قوانین مرتبط با شهری نظر شورا و شهرداری را به عنوان نهاد صاحب تجربه قبول کنند.

نظرات شهرداری‌ها در کمیسیون ماده ۵ لحاظ شود

وفا اصلانی، عضو شورای اسلامی شهر سنندج نیز در این جلسه با بیان اینکه همه کلانشهرها درد مشترک دارند، اظهار کرد: در سنندج در کمیسیون ماده ۵ نظرات شهرداری اعمال نمی‌شود.وی ادامه داد: در بافت مرکزی سنندج ۱۰۰ نقطه مسکونی ۱۰۰ ساله وجود دارد که کاربری آموزشی و فضای سبز دارند.

مشارکت دولت در بازآفرینی شهری

منصور ایرانمنش رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر کرمان نیز اظهار کرد: گزارشی از تصمیم‌های گرفته شده در هیئت رئیسه مجمع کمیسیون‌های شهرسازی و معماری شورای اسلامی ارائه شود.وی ادامه داد: افرایش سهم بیمه تأمین اجتماعی که بسیاری از شهرداری‌ها با آن مشکل دارند و چندین برابر شده است به ساخت‌وسازها و بازآفرینی‌ها صدمه می‌زند.رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر کرمان تصریح کرد: یکی از فلسفه‌های بازآفرینی شهری نداشتن تاب آوری این نوع بافت است که می‌طلبد مشارکت دولت در این زمینه پررنگ‌تر شود.

کمیته مشترک میان کمیسیون شوراها و کلانشهرها شکل گیرد

محمد عزتی، معاون شهرسازی و معماری شهردار تبریز در این نشست تخصصی اظهار کرد: پیشنهاد می‌شود کمیته مشترک میان کمیسیون شوراها و کلانشهرها کشور شکل گیرد تا موضوعات بررسی شود.وی ادامه داد: نقش شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی در نهاد سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری قوانین مشخص نیست که باید به این موضوع پرداخته شود.

مسائل دبیرخانه مجمع کمیسیون‌های شهرسازی به صورت جداگانه پیگیری شود

مهدی عباسی عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در بیان جمع‌بندی جلسه اظهار کرد: باید مسائل مطرح شده در دبیرخانه مجمع کمیسیون‌های شهرسازی به‌صورت جداگانه پیگیری شود.وی ادامه داد: یکی از رسالت‌های مجمع کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهرها این است که اجازه ندهند مأموریت‌ها و مسائل مهم مد نظر این حوزه از دستور ارگان‌های اجرایی خارج شود.عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه مدیریت شهری با میراث فرهنگی برخاسته از یک دغدغه مشترک بین بخشی برای رسیدن به فهم مشترک است، گفت: امروز در پنجمین اجلاس معماری اسلامی یکی از دستاوردهایی که برای افراد حاضر و شرکت حاصل می‌شود تعامل فی‌مابین و تقویت آن با استفاده از تجربه‌های موفق این استان‌ها در موضوعات مشترک و همچنین استفاده از تجربه میزبانی و ارائه پیشنهادات برای بهبود وضعیت و رفع نواقص است.

 
ایمنا

درباره نویسنده