د٫ اردیبهشت ۱۰ام, ۱۴۰۳

موزه تاریخی پارس؛ عمارتی پر از رازهای تاریخی

 موزه پارس یا عمارت کلاه فرنگی که در باغ نظر قرار گرفته است، یکی از شاهکارهای معماری دوره زندیه در شیراز محسوب می‌شود و کمتر گردشگری از پیشینه و حتی علت نامگذاری آن‌ها خبر دارد.

فرقی نمی‌کند فصل بهار نارنج باشد یا نباشد، درخت‌های شیراز هوس شکوفه زدن داشته باشند یا نداشته باشند. هر وقت به هر بهانه‌ای که سر از شیراز در می‌آوریم، یک دنیا حال خوب حاصل سفر کوتاه و بلندمان به دیار باصفا و دلگشای شیراز است.

خبرنگار ایسنا به سراغ یکی از موزه‌هایی که در دل یک باغ قرار گرفته است، رفته است. در باغ نظر، یکی از باغ‌های تاریخی شیراز، عمارتی قرار دارد که در زمان کریم خان زند تأسیس شده است. عمارت کلاه فرهنگی اکنون موزه پارس است و قدیمی‌ترین موزه شیراز به‌حساب می‌آید.

عمارت مذکور از معماری دوره زندیه در شیراز به یادگار باقی مانده و کمتر گردشگری از پیشینه و حتی علت نامگذاری آن‌ها خبر دارد، شکلش مانند کلاه فرنگی‌ها است! عمارت‌های هشت ضلعی که در وسط باغ‌های تاریخی این شهر جا خوش کرده‌اند، با اینکه به جاذبه گردشگری تبدیل شده‌اند اما همچنان برای گردشگران داخلی و خارجی ناشناخته هستند.

عمارت موزه، پلانی هشت ضلعی دارد، زمین آن سنگ است. در موزه پارس اشیاء و آثار ارزشمند و تاریخی نگه‌داری می‌شود.موقعیت جغرافیایی این موزه به گونه‌ای است که در طرفی از آن بازار وکیل،حمام وکیل و مسجد وکیل قرار دارد و در جهت دیگر آن، ارگ کریم خان زند واقع شده است.

در زمان گذشته سفیران خارجی و میهمانان به این مکان می‌آمدند و از آنان پذیرایی می‌شده است. همچنین در این بنای باشکوه، جشن‌ها و مراسم مختلفی برگزار می‌شده است و در آن زمان به این مکان باغ حکومتی می‌گفتند.

باغ نظر توسط کریم خان زند در سال ۱۳۱۳ ساخته شده  است، قبل از آنکه این باغ ساخته شود، اطراف این محدوده حوض و آب‌نما وجود داشته است که بعد ها به دلیل ساخت‌وساز در این منطقه این حوض‌ها تخریب شده است و در جریان تخریب  آب‌نماها، بقایا یا همان سنگ‌های آن به محوطه آرامگاه حافظ منتقل شدند.

محوطه  این باغ، به حدی بزرگ است که هنگام بازدید تنها از ۷ هزار و ۷۰۰ متر مربع آن می‌توان بازدید کرد.  جالب است بدانید که درختان این منطقه از سال‌های دور به جا مانده‌اند به طوری که برخی از این درختان، توسط سازمان میراث فرهنگی به عنوان درختان کهن به ثبت رسیده است.

در این موزه اشیای قدیمی دوران هخامنشیان، ساسانیان و حتی قبل از اسلام قرار گرفته است و علت اینکه گردشگران بیشتر از سایر مکان‌ها از این موزه دیدن می‌کنند، این است که آثار قدیمی ایران باستان در این موزه جای گرفته است.وجود آثار باستانی هزاران سال پیش از اشیای فلزی، سفالی، انواع سکه‌ها و مهرها گرفته تا نقاشی‌های بسیار زیبای صادق نقاش که طرح و نگاره‌های خلاقانه‌ای را به ثبت رسانده است و همچنین قرآن هفده من، قرآن مربوط به دروازه قرآن در این موزه نگه‌داری می‌شود.

این مکان در سال ۱۳۱۴ به عنوان یک اثر تاریخی توسط میراث فرهنگی به ثبت رسید. کریم خان زند پس از فوت نیز در این مکان دفن شده است. باغ نظر در خیابان طالقانی شیراز قرار دارد و ورود به آن برای عموم آزاد است.

ایسنا

درباره نویسنده