ی٫ اردیبهشت ۹ام, ۱۴۰۳

موافقت با الحاق بخشی از اراضی به محدوده سبزوار 

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با خراسان رضوی مصوبه شورا را با موضوع مغایرت اساسی الحاق ۷۰ هکتار اراضی به محدوده شهر سبزوار برای تامین اراضی موردنیاز نهضت ملی مسکن و قانون جوانی جمعیت ابلاغ کرد و با الحاق بخشی از این اراضی موافقت کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خسرو دانشجو دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با نظری استاندار خراسان‌رضوی، مصوبه شورا را با موضوع مغایرت اساسی الحاق ۷۰ هکتار اراضی به محدوده شهر سبزوار ابلاغ کرد.

بر اساس مصوبه شورا، شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۲ بهمن ۱۴۰۲ مصوبه مورخ ۲۹ مهر ۱۴۰۲ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان خراسان رضوی در خصوص” مغایرت اساسی الحاق ۷۰ هکتار اراضی به محدوده شهر سبزوار” برای تأمین اراضی مورد نیاز نهضت ملی مسکن و قانون جوانی جمعیت را با توجه به صورت‌جلسه مورخ ۱۷ دی ۱۴۰۲ کمیته فنی شماره یک مورد بررسی قرارداد و

الف- با پیشنهاد شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مبنی بر الحاق اراضی دولتی واقع در شمال شرق محدوده، با ملاحظه به شرح زیر موافقت کرد:

۱- در اجرای شرط تبصره ۲ ماده ۹ قانون جهش تولید مسکن در خصوص اراضی قابل استفاده جهت تأمین زمین مسکونی با استعلام اداره کل راه و شهرسازی استان از سازمان جهاد کشاورزی استان، کلیه تداخلات احتمالی محدوده اراضی الحاقی با «جنگل‌های طبیعی و دست کاشت، بیشه‌های طبیعی، نهالستان‌ها، پارک‌ها و ذخیره‌گاه های جنگلی و مرتعی، عرصه‌های ذخیره ژنتیکی، ایستگاه‌های تولید بذر، حوضه‌های آبخیز زوج، محدوده ایستگاه‌های پایش و اندازه‌گیری آبخیزداری» از محدوده الحاقی حذف و کمافی‌السابق در حریم شهر تثبیت شود.

۲- بخش‌های تداخلی احتمالی حریم حفاظتی پادگان ابوذر و میدان تیرسلمان  مطابق استعلام از اداره‌کل منطقه‌ای ودجا  از محدوده الحاقی حذف شود.

ب- مقرر شد طرح تفصیلی اراضی مذکور با عنایت به عدم امکان بارگذاری در بخش‌های متداخل با حریم و بستر آبراهه‌ها و مسیل‌ها با سقف ظرفیت واحدپذیری حدود ۱۲۰۰ واحد (معادل حدود ۶۰۰ قطعه مسکونی با الگوی ساخت ویلایی با تراکم متوسط ۲ طبقه) و تأمین سرانه خدماتی (در مقیاس محله و ناحیه) حداقل به میزان طرح تفصیلی شهر و رعایت چارچوب زیر به تایید کمیسیون ماده پنج برسد:

۱- ضمن اعلام ضرورت «تهیه مطالعات در خصوص عارضه‌سنجی ترافیکی طرح» و تائید آن توسط شورای هماهنگی ترافیک استان، بر انسجام ساختار فضایی محدوده الحاقی با طرح تفصیلی محدوده ۱۱۰ هکتار اراضی طرح نهضت ملی مسکن سبزوار (موضوع مصوبه مورخ ۴ مهر ۱۴۰۱ شورای‌عالی) تأکید می‌شود.

۲- بستر و حریم کمی و کیفی آبراهه‌های متداخل بر اساس نظر وزارت نیرو و مطابق استعلام شرکت آب منطقه‌ای استان (نامه شماره ۳/۱۱/۱۵۷۰۵/۱۴۰۲ مورخ ۱۰ مهر ۱۴۰۲) در اسناد طرح منعکس شود.

۳- سند جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی و روش‌های مدیریت سیلاب» تهیه و متعاقب تائید شرکت آب منطقه‌ای استان، در اسناد طرح منعکس شود.

۴- با توجه به محدودیت‌های شدید منابع آب منطقه، بنا به نظر نماینده وزارت نیرو، تأمین آب این واحدها صرفاً از محل صرفه‌جویی و مدیریت مصرف منابع فعلی شرب این شهر امکان‌پذیر خواهد بود.

۵- ضوابط ساخت و ملاحظات مربوط به حریم «پادگان ابوذر» و «میدان تیرسلمان» مطابق استعلام از اداره‌کل منطقه‌ای ودجا در بخش‌های احتمالاً متداخل با طرح اعمال شود.

۶- بر رعایت ضوابط، معیارها و استانداردهای موضوع حریم محیط‌زیستی واحدهای صنعتی، تولیدی، معدنی… (پیرامون اراضی الحاقی و دارای مجوزهای قانونی) در طرح تفصیلی اراضی با کنترل اداره‌کل راه و شهرسازی استان تأکید می‌شود.

۷- با توجه به مجاورت اراضی الحاقی با دو رشته گسل (نامه شماره ۳۹۶- ۱-۶۰۰ مورخ ۲۰ /۶/۱۴۰۲ اداره‌کل منطقه شمال شرق سازمان زمین‌شناسی)، الزامات ساخت در اراضی الحاقی توسط اداره‌کل راه وشهرسازی از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی استعلام و مبنای عمل قرار گیرد.

در پایان تأکید شده‌است: در اجرای ماده ۴۲ آیین نامه نحوه بررسی طرح‌ها، نقشه محدوده طرح جامع شهر با لحاظ اراضی الحاق شده جهت ابلاغ به مراجع ذی ربط تحویل دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران شود.

درباره نویسنده