ج٫ فروردین ۳۱ام, ۱۴۰۳

منطقه ۲ اصفهان پیشگام احیای بافت فرسوده

دلایل زیادی وجود دارد که شهروندان ترجیح می‌دهند منازل خود را در بافت‌های فرسوده، نوسازی نکنند، از این‌رو نوسازی و بهسازی این نوع بافت‌ها، توجه و اهتمام ویژه دولت و شهرداری‌ها و همکاری شهروندان را می‌طلبد.

شهر مجموعه‌ای از سیستم‌های اقتصادی فیزیکی و اجتماعی است که تأثیر مستقیم بر تعیین سلامت شهروندان دارد و به عبارت دیگر، شهر سالم، متضمن سبک زندگی سالم شهروندان است.

شکل‌گیری بعضی از محلات و مناطق شهرهای بزرگ بنا به دلایل متعدد به‌گونه‌ای است که با ضوابط و معیارهای شهرسازی و معماری حال حاضر به‌ویژه در کلان‌شهرها مغایرت دارد که این بافت‌ها به مرور زمان فرسوده‌تر شده و علاوه بر فرسودگی ابنیه، شبکه تأسیسات شهری آنها نیز فرسوده خواهد شد و کارکردهای شهری خود را از دست می‌دهد.

دلایل زیادی وجود دارد که شهروندان ترجیح می‌دهند منازل خود را در این بافت‌ها، نوسازی نکنند که نوسازی و بهسازی این نوع بافت‌ها، توجه و اهتمام ویژه دولت و شهرداری‌ها و همکاری شهروندان را می‌طلبد.

بافت‌های فرسوده شهری، محلات فرسوده‌ای در فضای شهری است که مسائل و پیچیدگی‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و شیوه خود را دارد؛ این محلات و بافت‌ها دارای ریشه‌های سکونتی ارزشمند با غنای فرهنگی، اجتماعی و معماری است و به دلیل فرسودگی شدید، نبود دسترسی مناسب به خدمات شهری و بهداشتی، وجود مشکلات اجتماعی و امنیتی و آسیب‌پذیری در برابر زلزله، سیل و آتش‌سوزی و تطابق نداشتن با زندگی امروزی شهری و شهرسازی مدرن دارای مشکلاتی هستند.

وجود مشکلات متعدد و کمبود یا نبود دسترسی‌های لازم برای موارد ایمنی، امنیتی و رعایت نشدن ضوابط شهرسازی، از جمله دلایلی است که بهسازی، ساماندهی و احیای پهنه‌های فرسوده شهری را الزامی می‌کند که باید نهادهای مربوطه با همکاری شهروندان برای این موضوع اقدام کنند.

وجود بیش از ۵۰۰۰ پلاک در بافت فرسوده منطقه ۲

محمد صیرفی‌نژاد، مدیر منطقه دو شهرداری اصفهان می‌گوید: در این دوره مدیریت شهری راهکارهای زیادی برای احیای بافت‌های فرسوده و اجرای پروژه‌های مختلف داریم که پروژه‌های عمرانی، ورزشی، فرهنگی و خدماتی از مهم‌ترین سرفصل‌های آن است.

وی با بیان اینکه تعداد پلاک موجود در بافت فرسوده منطقه دو ۵۲۲۰ عدد و مساحت عرصه پلاک‌های موجود در بافت فرسوده حدود ۸۲ هکتار است، ادامه می‌دهد: یکی از دلایل پایین بودن درآمد این منطقه وجود مساحت بالای بافت فرسوده است که بر اساس آخرین آمار، به‌صورت بالقوه امکان صدور پروانه تنها برای ۹۶ هکتار زمین در این منطقه وجود دارد.

مدیر منطقه دو شهرداری اصفهان خاطرنشان می‌کند: با اجرای طرح صدور غیرحضوری پروانه ساختمانی، در حال حاضر برخی از ساکنان این منطقه به‌صورت خودجوش جهت نوسازی و احیای ساختمان‌های فرسوده خود اقدام کرده‌اند، اما بافت فرسوده نیازمند حمایت بیشتر است.

منطقه ۲ اصفهان پیشگام احیای بافت فرسوده

وی تاکید می‌کند: بسیاری از منازل و زمین‌های موجود در منطقه دو شهرداری اصفهان سند مالکیت و ثبتی ندارد و با توجه به اینکه احیا و بازسازی در این زمینه نیازمند حمایت‌های قانونی است، شهروندان مردم مطالبه زیادی در زمینه رفع این مشکل داشته‌اند.

صیرفی‌نژاد می‌گوید: مساحت عرصه پهنه‌بندی ارتفاعی (طرح تفصیلی) موجود در بافت فرسوده سه طبقه روی پیلوت با ۵۴۷ هزار و ۹۳۰ مترمربع، چهار طبقه روی پیلوت ۲۱۹ هزار و ۸۴۵ مترمربع، فضای سبز عمومی ۱۳ هزار و ۹۳۵ مترمربع و خدمات عمومی ۱۰ هزار و ۹۲۷ مترمربع است.

وی تاکید می‌کند: در مطالعات بافت فرسوده شهر اصفهان، منطقه دو به دو ناحیه شمالی و جنوبی تقسیم شده است که ناحیه شمالی دارای دو پهنه اصلی در محله‌های دهنو و بابوکان است و در محدوده جنوبی پراکندگی محدوده‌های بافت فرسوده در ضلع غربی اتوبان خرازی را شامل می‌شود.

مدیر منطقه دو شهرداری اصفهان می‌افزاید: اجرای پروژه‌های تجمیعی در محدوده‌های بافت فرسوده مصوب با مشارکت شهروندان و دعوت از سرمایه‌گذاران برای اجرای پروژه در این محدوده‌ها، پیش‌بینی و تعریف پروژه‌های مناسب‌سازی و طراحی شهری اطراف مادی‌های واقع در خیابان مدرس نجفی در دستور کار قرار گرفته است.

۱۰۴ هکتار در ۱۳ پهنه، بافت فرسوده منطقه ۲ را تشکیل می‌دهد

وی با بیان اینکه شهرداری در صدد رفع مشکل دریافت سندهای ثبتی و مالکیتی برای زمین‌ها و منازل موجود در منطقه دو است، می‌گوید: فرسودگی و قدیمی بودن بناها، مشکلات حقوقی، اسناد مالکیتی، گذرهای ترافیکی با عرض کم و تردد نکردن وسایل نقلیه به‌ویژه امدادی و مساحت پایین قطعات زمین از جمله مشکلات این منطقه است.

صیرفی‌نژاد با بیان اینکه محله‌های دهنو و ولدان دارای بیشترین بافت فرسوده منطقه دو را دارد، اضافه می‌کند: به دنبال توزیع عادلانه خدمات و امکانات در تمام محل‌های این منطقه هستیم.

وی با اشاره به اینکه منطقه دو شهرداری اصفهان ۱۷ میلیون مترمربع مساحت دارد که از این میزان با توجه به مصوبه بافت فرسوده شهر اصفهان، این منطقه دارای حدود ۱۰۴ هکتار بافت فرسوده در ۱۳ پهنه است، می‌افزاید: احیا و نوسازی بافت فرسوده موجود در این منطقه در حال اجرا است و این در حالی است که تعداد شش محله در این منطقه دارای بافت فرسوده است.

مدیر منطقه دو شهرداری اصفهان با بیان اینکه مساحت معابر موجود در بافت فرسوده منطقه دو حدود ۲۲ هکتار است، ادامه می‌دهد: مساحت بافت فرسوده محلات در عرصه مسکونی، محله دهنو با حدود ۲۶ هکتار، ولدان حدود ۲۲ هکتار، جاوان حدود ۱۸ هکتار، برزان بالغ بر ۱۵ هکتار، بابوکان حدود ۱۳ هکتار و آفاران بیش از ۸.۵ هکتار است.

تخفیف ۵۰ درصدی شهرداری برای متقاضیان احیای بافت فرسوده

وی تصریح می‌کند: حدود ۳۰ درصد از محدوده منطقه دو، اراضی کشاورزی است که چندین سال است کشت و زراعت نشده است، لذا تعیین تکلیف این اراضی نیز در اولویت‌های این منطقه قرار دارد.

صیرفی‌نژاد تاکید می‌کند: در صورتی که تغییر کاربری اراضی کشاورزی موجود در محدوده منطقه دو انجام شود، بسیاری از مالکان این اراضی ظرفیت بالایی جهت ساخت‌وساز دارند که می‌توانند به اهداف توسعه‌ای شهر و منطقه کمک کنند؛ به همین منظور جلسات ستاد بازسازی احیای بافت فرسوده در این منطقه به‌صورت منظم با حضور مدیر منطقه، معاون شهرسازی، معاون اداری مالی و مسئول املاک برگزار می‌شود.

وی اظهار می‌کند: شهرداری به دنبال رفع چالش بافت فرسوده در این منطقه است، زیرا معتقدیم اجرای پروژه‌های عمرانی در بافت‌های فرسوده سبب رونق این بافت می‌شود؛ به همین منظور اعطای تسهیلات صدور پروانه در حد ۵۰ درصد تخفیف عوارض تراکم و اعطای تراکم مازاد به متقاضیان احیای بافت فرسوده تعلق می‌گیرد.

مدیر منطقه دو شهرداری اصفهان در خصوص قرار گرفتن اماکن میراث فرهنگی در بافت فرسوده منطقه دو، تاکید می‌کند: بافت فرسوده این منطقه چندان در محصور آثار باستانی و میراث فرهنگی قرار ندارد، اما محدوده شمالی در مجاورت مسجد جامع دهنو دارای محدوده مصوب میراث فرهنگی است.

ایمنا

درباره نویسنده