پ٫ فروردین ۹ام, ۱۴۰۳

مناسبات معماری و علوم در ایران دوران اسلامی بررسی می‌شود

به نقل از روابط عمومی مرکز فرهنگی شهر کتاب، نشست هفتگی شهر کتاب با محوریت نقد و بررسی کتاب «مناسبات معماری و علوم در ایران دوران اسلامی» نوشته‌ روح‌الله مجتهدزاده روز سه‌شنبه ۲۰ مهر در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می‌شود.

پیشه‌ورزانه‌بودن و غلبه سنّت شفاهی در آموزش و انتقال معماری گذشته ایران، غالباً موجب این سوءتعبیر شده که معماریِ تاریخی ایران سنّتی فاقد دانش است که دستاوردهای خیره‌کننده آن نیز از منابعی غیر از علم (چون تجربه، شهود و نظایر آن) حاصل آمده؛ اما آیا به‌راستی تمام دستاوردهای شکوهمند معماری گذشته می‌توانسته فارغ از دانشی نظام‌مند حاصل آید؟ معماری گذشته ما چه نسبتی با نظام علمی زمانه خود داشت؟علوم چه نقشی در نظام معماری و مراتب صنفی آن داشتند؟ این پرسش و پرسش‌هایی از این دست سؤالاتی است که کتاب حاضر تلاش کرده به آنها بپردازد و به‌جای فروکاستن نسبت علم و معماری به نسبت عالمان و معماران، که تقلیلی رایج است، با درنظرگرفتن این دو به‌مثابه دو حوزه مستقل معرفت در تمدن اسلامی، به پاسخی درخور برای این پرسش‌ها دست یابد.

نشست نقد و بررسی کتاب «مناسبات معماری و علوم در ایران دوران اسلامی» با حضور سیدمحمد بهشتی، یونس کرامتی، مهرداد قیومی‌بیدهندی و روح‌الله مجتهدزاده همراه است.

این‌برنامه روز سه‌شنبه ۲۰ مهر از ساعت ۱۱ در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار و به‌طور زنده از اینستاگرام مرکز فرهنگی شهرکتاب به نشانی ketabofarhang، کانال تلگرام bookcitycc و صفحه‌ این‌مرکز در سایت آپارات پخش می‌شود.

مهر

درباره نویسنده