پ٫ اردیبهشت ۱۳ام, ۱۴۰۳

مفاهیم و اصول اجرایی معماری شهری نیازمند بازنگری است

یک کارشناس شهرسازی گفت: معماری به واسطه پیامدها و آثاری که بر شهر، شهروندان و محیط شهری دارد، می‌تواند موضوع داوری اخلاقی باشد؛ لذا لازم است بازنگری در مبانی، مفاهیم و اصول اجرایی معماری شهری شهرهای امروزی انجام شود و دستیابی به اصول توسعه پایدار که در گذشته مبنای ساختارهای شهری بوده است، محقق شود.

نرجس عباسی  با بیان اینکه مطالعه ارزش‌های اخلاقی و معنوی حاکم بر معماری سنتی می‌تواند الگویی شایسته در سنجش اخلاقی معماری معاصر باشد، اظهار کرد: اخلاق، دانش چگونه زیستن است که ریشه در اندیشه‌های انسانی و جهان‌بینی انسان‌ها دارد و از یک سلسله خصلت‌ها و سجایای بشر به عنوان اصول اخلاقی تأثیر می‌پذیرد.

وی با بیان اینکه از مهم‌ترین مولفه‌ها که از کتب اخلاق اندیشمندان اسلامی استخراج شده مبانی مربوط معماری و شهرسازی ایران است، افزود: معماری به واسطه پیامدها و آثاری که بر شهروندان، طبیعت و محیط مصنوع دارد، می‌تواند موضوع داوری اخلاقی باشد.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط معماری امروز توجه به اخلاق نیازی اساسی است که دلیل آن وقوع تخلفات بی‌شمار توسط افراد با درجات عالی تحصیلی و نقش مهم اخلاق و مؤلفه‌های آن در اعتلای حرفه معماری است.

عباسی تصریح کرد: هرچند که پیشرفت‌ها و دستاوردهای فناوری رشد زیادی داشته است، اما آسیب‌های جبران‌ناپذیری نیز بر کیفیت زندگی شهری وارد کرده و اخلاق، فرهنگ و محیط اجتماعی انسان را به شدت مورد تهدید قرار داده است. جنبش مدرنیسم متعاقب انقلاب صنعتی و بر پایه قدرت فناوری در پی سعادت انسانی است، اما شهر حاصل از این تحولات دچار مشکلات اجتماعی، اقتصادی و کالبدی شده است، به نحوی که به دلیل کمرنگ شدن معنای زندگی، تخریب بی‌سابقه طبیعت و پیامدهای دیگر آن، بسیاری از اندیشمندان در طول سده گذشته از تمدن جدید غرب انتقاد کرده‌اند.

این کارشناس شهرسازی گفت: مدرنیته به عنوان یک روش زندگی و مدرنیسم به عنوان یک انقلاب معماری، زندگی و نمودهای فرهنگی جهانی را تغییر داده و کشورهای اسلامی نیز ناخودآگاه از این تغییرات تأثیر پذیرفته است.

عباسی افزود: به دنبال این تحولات بسیاری از هنجارها تبدیل به ناهنجاری یا بی‌هنجاری شد و با وجود اینکه ویژگی‌های کالبدی، تاریخی و فرهنگی شهرهای سنتی بر بعضی مبانی استوار بود، با تأثیرپذیری از فرهنگ غربی دگرگون شد و شهرهایی شکل گرفت که اصل زندگی اسلامی در آنها به دست فراموشی سپرده شد.

وی تاکید کرد: لازم است بازنگری در مبانی و مفاهیم و اصول اجرایی معماری و شهرسازی شهرهای امروزی انجام شود تا دستیابی به اصولی که در گذشته مبنای ساختارهای شهری بوده است، محقق شود.

ایمنا

درباره نویسنده