ج٫ فروردین ۱۰ام, ۱۴۰۳

معمار فرانسوی و طراحی بیست‌ودومین پاویون سرپنتین ۲۰۲۳

طراحی بیست‌ودومین پاویون سرپنتین در لندن به معماری از فرانسه سپرده شده است.

لینا قوتمه، معمار فرانسوی برای طراحی بیست‌ودومین پاویون سرپنتین در لندن برگزیده شد. طراحی او که در باغ‌های کنزینگتون لندن اجرا می‌شود، با عنوان «سَر میز»، یک سازه چوبی باریک با ۹ گلبرگ چین‌دار با دنده‌های شعاعی است.

در داخل غرفه، حلقه‌ای از میزها و نیمکت‌ها بازدیدکنندگان را برای ورود، نشستن، استراحت و معاشرت با یکدیگر به داخل غرفه دعوت می‌کند.

لینا قوتمه درباره طراحی گفت: استفاده از فضای کم و سایبان کم‌ارتفاع برای ایجاد نزدیک شدن مردم به زمین است.

این سازه روی یک ستون از ستون‌های چوبی نازک لمینیت شده قرار دارد که یک پیاده‌رو محافظت شده در اطراف غرفه را شکل می‌دهند. فضای داخلی از طریق صفحات شیشه‌ای نیمه‌شفاف از فضای بیرونی جدا می‌شود. در داخل، فضا از طریق چشمی مرکزی که با یک غشای کششی پوشانده شده است تا از بارش باران جلوگیری کند، روشن می‌شود. هدف از این پیشنهاد یک مداخله ظریف و متوسط در باغ کنزینگتون، در مقایسه با سایر پاوین‌های نصب شده در طول سال است.

با الهام از طبیعت و انعکاس محوطه و سایبان‌های درختان و محیط اطراف آن، ایده با هم بودن و اجتماع در معماری این سازه محوریت اصلی خواهد است.

معمار همچنین قصد خود را برای به حداقل رساندن ردپای کربن تا حد امکان توضیح می‌دهد. صفحه نمایش‌های شیشه‌ای قرار است از شیشه‌های بازیافتی با کربن پایین ساخته شوند، فناوری که توسط شرکت مصالح ساختمانی سن‌گوبین توسعه یافته است. الوار لمینت شده یا LVL، یک ماده کارآمد خواهد بود که اجازه می‌دهد یک ساختار باریک‌تر در مقایسه با الوار متقاطع که به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند، ایجاد شود. این اتصالات همچنین برای جداسازی آسان طراحی خواهند شد.

معمار سازه سرپنتین گفته است: «این غرفه دعوتی است برای قرار گرفتن در یک فضا و دور یک میز. این تشویقی است برای وارد شدن به گفت‌وگو، نشست و اندیشیدن در مورد این که چگونه می‌توانیم رابطه خود را با طبیعت و زمین را دوباره برقرار کنیم.»

این طرح با تحقیق در مورد گونه‌شناسی مکان‌های اجتماعات، مانند کلبه‌های توگونا مردم دوگون در مالی، توسعه یافته است.

لینا قوتمه برای طراحی ساختمان آپارتمانی باغ سنگی در بیروت که در بینال ونیز ۲۰۲۱ به نمایش گذاشته شد، شهرت بین‌المللی دارد. دفتر معماری او به دلیل تعهد خود به پایداری و در عین حال رویکرد حساس مادی به پروژه‌های خود شناخته شده است. همچنین در پروژه‌ها شرایط اجتماعی، تاریخچه مکان، منابع، عادات کاربران و مواد را نیز مدنظر قرار می‌دهند.

پاویون سرپانتین از ژوئن تا اکتبر ۲۰۲۳ میزبان مخاطبان خواهد بود.

ایمنا

درباره نویسنده