ش٫ اردیبهشت ۱ام, ۱۴۰۳

معماری مدرن مسجد مرکزی «کلن» با گنبد و دیوارهای شیشه ای

مسجد مرکزی «کلن» با معماری مدرن متعلق به اتحادیه امور مذهبی ترکی-اسلامی است که در اصل برای خدمت به مسلمانان ترک در آلمان بنا شد اما خدمات خود را به همه قشرهای مسلمانان در این کشور ارائه می دهد.

مسجد مرکزی «کلن» متعلق به اتحادیه امور مذهبی ترکی-اسلامی است که در اصل برای خدمت به مسلمانان ترک در آلمان بنا شد اما خدمات خود را به همه قشرهای مسلمانان در این کشور ارائه می دهد.

پروژه مسجد مرکزی کلن پس از کشمش های فراوان به تصویب شورای شهر کلن رسید و این مسجد در نهایت به دست «رجب طیب اردوغان»،رئیس جمهوری ترکیه افتتاح شد.

این مسجد به شیوه معماری غیرعثمانی با دیوارهای شیشه ای،دو مناره ۵۵ متری و یک گنبد شیشه ای طراحی شد.

«گاتفرید بوهم» و فرزندش «پل بوهم» معماری مسجد مرکزی کلن به سبک مدرن را بر عهده گرفتند.

 

 

از آنجا که مسجد مرکزی کلن یکی از بزرگ ترین مساجد اروپا و بزرگ ترین مسجد در آلمان تلقی می شود در برخی از موارد به ویژه در خصوص ارتفاع مناره های آن در هنگام ساخت مورد انتقاد قرار گرفت.

طرح ساخت مناره های کوتاه تر مورد استقبال «فریتز شوراما»،شهردار وقت کلن قرار گرفت اما در نهایت از سوی معماران این مسجد رد شد.

 

معماران مسجد مرکزی کلن قائل بر این بودند که این طرح تناسب مناره ها با سایر قسمت های ساختمان و ساختمان های اطراف را از بین می برد.

 مسجد مرکزی کلن همچنین دارای یک بازار و فضاهایی برای تعامل های میان ادیانی،یک ورودی در طبقه همکف،سالن های سخنرانی در طبقه اول،سالن نماز در طبقه بالا و همچنین کتابخانه ای برای بانوان است.

این مسجد دارای دیوارهای شیشه ای است که به گفته سخنگوی اتحادیه امور مذهبی ترکی-اسلامی احساس حضور در فضای باز را برای بازدیدکنندگان ایجاد می کند.

ساخت این مسجد به مساحت ۴۸ هزار متر مربع که حدود دو هزار تا چهار هزار نمازگزار را در خود جای می دهد ۱۵ تا ۲۰ میلیون پوند هزینه در بر داشت.

این هزینه از سوی اداره امور دینی ترکیه (دیانت) ، وام های بانکی و کمک های مالی از سوی ۸۸۴ انجمن اسلامی تامین شد.

منبع:شبستان

 
 

درباره نویسنده