پ٫ اردیبهشت ۶ام, ۱۴۰۳

معماری مدرسه روستایی پورت

کلاسهای درس در این مدرسه، با درهای بزرگی که دارند، می توانند به روی یکدیگر باز شوند، و درعین حال به فضاهای کاری گروهی و یک فضای مرکزی چند منظوره متصل هستند. این ویژگی، می تواند امکان تعامل میان افراد را فراهم کند و به شکل گیری یک جامعه در این محیط کمک نماید.

طراحی معماری مدرسه، موضوعی است که در حوزه آموزش به ندرت در موردش صحبت می شود. اگر این فعالیت به درستی انجام گیرد، فواید بسیاری برای فراگیران به همراه دارد. مدرسه روستایی پورت سوئیس، که در شمال غربی این کشور قرار دارد، مثالی از این دست است که توانسته با معماری، فضای مناسبی را برای آموزش کودکان ایجاد کند.

این مدرسه، شامل یک مهدکودک و یک مدرسه ابتدایی دو طبقه با مساحت ۳۵۷۰ متر مربع است که توسط شرکت Swiss Practice Skop که در زوریخ مستقر است، در سال ۲۰۱۷ طراحی گردیده، و می تواند ۲۸۰ کودک را در خود جای دهد.

متمایزترین ویژگی این مدرسه، ساختار سقف های به شکل چین خورده و شیبدار است، که این طرح مشابه با خانه های موجود در روستا و برگرفته از تاریخ روستا است که خانه هایشان همگی سقفهای شیبدار دارند، و از طرفی نیز مشابه با تپه های هموار کوه های جورا است که در مجاورت آن قرار دارد.

هر سقف شیبدار با پنل های خورشیدی پوشیده شده است، که در مجموع ۱۱۰۰ قطعه هستند. این پنل ها، توانایی تولید حدود ۳۰۰ کیلووات بر ثانیه برق را دارند، و در مجموع سالانه ۲۷۵۰۰۰ کیلووات ساعت برق تولید می کنند. این میزان انرژی تولید شده، نه تنها کل نیازهای برق مدرسه را پوشش می دهد و استقلال انرژی را تضمین می کند، بلکه می تواند برای ۵۰ خانوار دیگر نیز انرژی فراهم کند. (متوسط مصرف خانوار در روستا ۴۰۰۰ کیلووات ساعت است.) برق تولیدی مدرسه، به شبکه برق شهرداری وارد می شود. ساکنان خانوارها و حتی شرکت‌ها می‌توانند یک حق استفاده ۲۰ ساله برای انرژی‌های تجدیدپذیر تولید شده توسط سیستم پنل خورشیدی مدرسه به دست آورند.

در زیر هر سقف شیبدار، فضای مستقلی وجود دارد که شبیه یک خانه کوچک است و به کودکان فضایی دنج و خانه مانند برای یادگیری و بازی می دهد، که این موضوع در سال های اولیه زندگی کودک بسیار حائز اهمیت است.

فضاهای کاری گروهی، می تواند امکان تعامل میان افراد را فراهم کند و به شکل گیری یک جامعه در این محیط کمک نماید.

در حالی که طبقه همکف برای مدیریت، کارگاه ها، آشپزخانه مدرسه و سایر اتاق ها استفاده می شود، طبقه اول شامل ۹ کلاس درس و ۳ واحد مهدکودک است که در مجموع می تواند میزبان ۲۸۰ کودک باشد. اتاق های طبقه بالا به طور طبیعی از ویژگی های فضایی سقف شیبدار بهره می برند، و همان طور که ذکر شد، هر کلاس درس مانند یک خانه کوچک مستقل است که فضایی دنج و خانه مانند را برای کودکان فراهم می کند.

کلاسهای درس و مهدکودکهایی که در طبقه اول قرار دارند، با درهای بزرگ به هم متصل شده اند. آنها همچنین به فضاهای کاری گروهی و یک فضای مرکزی چند منظوره متصل هستند. این ویژگی، در صورت لزوم می تواند امکان تعامل میان افراد را فراهم کند و به شکل گیری یک جامعه در این محیط کمک نماید.

 دیوارهای داخلی با تخته سیاه مغناطیسی از کف تا سقف، کودکان را به سمت خود جلب می کنند.

در عین حال، با قرار دادن مسیرهای دسترسی مستقیم به کلاس ها، ارتباط با فضای باز نیز حفظ می شود.

این چیدمان و طرح فضای موجود در این طبقه، حداکثر انعطاف پذیری را برای روش های تدریس و یادگیری در زمان حال و آینده فراهم می کند. بخش‌های بزرگی از دیوارهای داخلی با تخته سیاه مغناطیسی از کف تا سقف پوشانده شده‌اند و کودکان را به سمت خود جلب می کنند و آنها را تشویق می‌کنند تا با نقاشی روی آن‌ها ابراز وجود کنند.

در بالای سر، مجموعه ای از نورگیرها، نور روز را به فضاهای داخلی سوق می دهند، و اتاق های کناری به دلیل موقعیت زاویه ای خود، نور طبیعی را از دو جهت دریافت می کنند.

نورگیرهای موجود در سقف، اجازه می دهند نور طبیعی در طی روز به فضاها وارد شود.

بنابراین، از اینکه همه کلاسها در طبقه بالای مدرسه قرار گرفته اند، دلیل موجهی وجود دارد. نورگیرهای موجود در سقف، اجازه می دهند نور طبیعی در طی روز به فضاها وارد شود، و این کمک می کند تا مصرف انرژی به حداقل برسد.

نمای دیوارها با پنجره های شیشه ای پوشانده شده اند تا نور روز را به حداکثر برسانند. همچنین آنها را می توان برای انجام تهویه به شکل طبیعی باز کرد.

سیستم سازه ای ساختمان مدرسه، از سازه های چوبی پیش ساخته (timbre construction) تشکیل شده است. تمام الوارهای مورد استفاده در این مدرسه، از جنگل های پایدار بدست آمده اند. از صنوبر سفید فشرده که از جنگل سیاه  آلمان و منطقه آلزاس در فرانسه آمده، به عنوان پوشش بیرونی استفاده شده است. از روکش سه لایه صنوبر برای تکمیل دیوارهای داخلی، و همچنین از چوب بلوط برای قاب و یراق آلات درهای داخلی استفاده شده است.

 بدلیل اینکه چوب تنها ماده ساختمانی است که کربن را ذخیره می کند، از این رو در نما و فضای داخلی ساختمان از جمله مبلمان و سایر تزئینات، مورد استفاده قرار گرفته است. در واقع به طور طبیعی، ساختمان مدرسه را می توان به عنوان یک انبار بزرگ کربن در نظر گرفت!

این یک فرصت است تا چنانچه معلمان این مدرسه تصمیم به ارائه درس در مورد پایداری زیست محیطی داشته باشند، به راحتی بتوانند به محیط اطراف خودشان اشاره کنند. این مشاهده عینی و از نزدیک، می تواند به یادگیری موضوع بسیار کمک کند!

چنانچه معلمان تصمیم به ارائه درس در مورد پایداری زیست محیطی داشته باشند، به راحتی می توانند به محیط اطرافشان اشاره کنند.

همچنین، بچه های مدرسه با بررسی فرآیندهای ساخت و ساز مدرسه، با طراحی پایدار آشنا می شوند، و می‌توانند تولید برق بلادرنگ را از نزدیک مشاهده کنند و آموزش هایی در مورد دستاوردهای انرژی در ساختمان ببینند.

به غیر از محصولات چوبی، سایر مصالح ساختمانی نصب شده، محصولاتی هستند که اثرات زیست محیطی پایینی دارند و نیازهای اکولوژیکی ساختمان را برآورده می کنند. از همین رو، بدلیل اینکه مشخصات پروژه ساختمان مدرسه از سیاست ها، استانداردها و مقررات رتبه بندی ECO MINERGIE پیروی کرده است، توانسته رتبه MINERGIE-A را کسب نماید. به این معنی که ساختمانی با صرف انرژی تقریباً صفر است، و حتی بیش از آنچه استفاده می کند تولید می کند.

فارس


درباره نویسنده