پ٫ فروردین ۹ام, ۱۴۰۳

معماری مدارس مبتنی بر بوم، تمدن و فرهنگ باشد

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: معماری مدارس تاثیر مثبتی بر آموزش و یادگیری دانش‌آموزان دارد.

یوسف نوری در آیین افتتاح اولین مدرسه سبز کشور در زنجان با بیان اینکه آموزش‌وپرورش نقش تعیین‌کننده‌ای در ارتقاء و اعتلای فرهنگ جامعه دارد، اظهار کرد: کیفیت معماری در محیط های یادگیری و در نظام تعلیم و تربیت نوین می‌تواند موثر باشد.

وی افزود: سواد معماری سواد جدی است که ما به آن توجه نکردیم، از این رو لازم است معماری مدارس ما مبتنی بر بوم، تمدن و فرهنگ‌مان باشد.

این مسئول با اشاره به تاثیرگذاری فضا در روح و روان انسان، به موضوع معماری مدارس تاکید کرد و در رابطه با فناوری‌های به‌ کار گرفته در این مدرسه، اذعان کرد: بهره‌جویی از فناوری نوین برای اصلاح الگوی مصرف و استفاده از این فناوری در راه ارتقای ساخت حرفه‌ای و اقتصادی خود مدارس برای این است که دانش‌آموز الگو گیرد.

نوری در ادامه با تاکید بر ارتقا و تقویت سطح هویت در مدارس، احداث اولین مدرسه سبز کشور در زنجان را مصداق یک کار خوب دانست و اضافه کرد: این مدرسه ساخته شده یاد گیرنده است، یعنی دانش‌آموزان در این مدرسه با اصلاح الگوی مصرف که یک مسئله بحرانی در جامعه ما است آشنا می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه مدرسه سبز زنجان به عنوان یک پروژه آزمایشی پایلوت در کشور بود، ابراز کرد: با بازیافت پسآب و آب‌های سطحی و با توجه به امکاناتی که در این مدرسه تعبیه شده است، انتظار می‌رود این آب پس از تصفیه در باغچه‌ها و شست‌وشوهای بیرونی استفاده شود.

وزیر آموزش‌وپرورش به بهره‌مندی مدرسه از پنل‌های خورشیدی نیز اشاره کرد و افزود: بحث انرژی‌های تجدیدپذیر مخصوصا برق در اینجا فراهم شده تا علاوه بر تامین برق مدرسه در مواقع تعطیلی نیز این برق تولیدی به چرخه انرژی شبکه و شهر وارد شود و همین مسئله سبب تامین انرژی و درآمدی برای خود مدرسه است‌. 

نوری با تاکید بر تاسیس چنین مدارسی در کل کشور، خاطرنشان‌ کرد: وقتی بچه‌ها این موارد را ببینند ذهن‌شان درگیر شده و بهتر یاد خواهند گرفت که چگونه می‌توان اصلاح الگوی مصرف را انجام داده و از امکانات بهتر استفاده کنند. 

به گزارش ایسنا، آموزشگاه ۱۲ کلاسه خیریه مشارکتی زنده‌یاد بهروز عیوضی در زیربنای ۲۲۰۰ مترمربع و مساحت محوطه ۲۷۱۲ مترمربع  در سال ۹۹ آغاز و امروز با حضور وزیر آموزش‌وپرورش به بهره‌برداری رسید.  

لازم به ذکر است که این مدرسه با اعتبار هزینه شده  ۱۹ میلیارد ریال و اعتبار دولتی ۱۴۳ میلیارد ریال ساخته شده‌ است. همچنین ۱۵ میلیارد ریال هزینه تجهیزات این مدرسه است. 

گفتنی است از پنل‌های خورشیدی برای تأمین انرژِی در این مدرسه استفاده شده و همه کلاس‌ها هم هوشمند هستند. همچنین سیستم گرمایشی و سرمایشی به روز در این مدرسه استفاده شده و تمام امکانات و زیرساخت‌ها برای حضور دانش‌آموزان در استان زنجان فراهم‌ است. 

ایسنا

 

درباره نویسنده