ش٫ اردیبهشت ۸ام, ۱۴۰۳

معماری قزوین در دوره اسلامی به اوج شکوفایی رسید

یکی از اساتید برجسته حوزه‌های معماری، میراث فرهنگی و شهرسازی قزوینی گفت: قزوین دارای ویژگی‌های بارز ملی و فراملی است که در هویت بخشی به آن نقش بسزایی داشته است. تمدن در قزوین در دوره ماد سفلی کلید خورده و معماری قزوین در دوره اسلامی به اوج شکوفایی رسیده است.

مهدی مجابی  در نشست علمی، ترویجی پیشرفت و تمدن «دانشگاه جامعه‌گرا» که در سالن اجتماعات بوستان دانشگاه بین‌الملل امام خمینی (ره) برگزار شد، اظهار کرد: مهمترین موضوعی که در قزوین دارای اهمیت است، بحث هویت در قزوین است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر قزوین به سطحی از رشد و پیشرفت رسیده است، افزود: توجه به کارکرد و عملکرد یکی از مهمترین ویژگی‌های هویت است که باید در شهر قزوین به آن پرداخت و تا حدودی این معانی در قزوین فراموش شده است.

مهندس مجابی ادامه داد:  قزوین دارای ویژگی‌های بارز ملی وفراملی است که در هویت بخشی به آن نقش بسزایی داشته است.

وی با بیان اینکه، تمدن در قزوین در دوره ماد سفلی کلید خورده است، تصریح کرد: قدمت قزوین بسیار دیرینه و با ارزش است و  شهری که امروز به نام قزوین شناخته می‌شود، از میراث معماری اسلامی است.

مجابی تصریح کرد: معماری اسلامی پایه‌ی بروز اوج شکوفایی قزوین است و در دوره قبل از اسلام ساختارهای شهر قزوین بسته بوده و جمعیت آنچنانی نداشت.

این معمار پیشکسوت قزوینی ادامه داد: از تاریخی که در دست وجود دارد، استنباط می‌کنیم که در قزوین شهرها و هسته‌های شهری مختلفی وجود داشته که فعال و مؤثر بودن آن به خصوص در دوره صفویه باعث شده که امروز به قزوین با دید علمی وسیع‌تری بنگریم.

مجابی با بیان اینکه قزوین در دوره صفویه قزوین وارد ادبیات اروپایی‌ها می‌شود و مراودات قزوین و هند به اوج می‌رسد، افزود: قزوین به عنوان یک شهر غنی از فرهنگ در تاریخ معماری، شهری دارای هویت و با ارزش است که متأسفانه در حقش اجحاف شده است.

این معمار قزوینی در ادامه صحبت‌های خود به حکومت و دولت الموت که در جهان شناخته شده، اشاره کرد و تصریح کرد: درخصوص الموت قزوین به عنوان یک معماری صخره‌ای، ژاپنی‌ها پژوهش‌های ارزشمندی انجام داده‌اند.

مجابی اظهار کرد: هویت تاریخی قزوین را نمی‌توانیم در حد برند معرفی کنیم چراکه هویت ابعاد مختلفی دارد. قزوین دارای هنر، فلسفه، ادبیات و بناهای تاریخی است و باید تفاوت‌های آن را با سایر استان‌ها بررسی کنیم تا به ارزش واقعی آن برسیم.

وی با بیان اینکه هویت در معماری و شهرسازی قزوین، یکی از مهمترین مؤلفه‌های این شهر است، گفت: توجه و بررسی معماری قزوین امری مهم و ضروری است که شهرداری و شورای شهر باید قدردان آن باشند و به بهانه توسعه باعث تخریب قسمت‌هایی از آن نشوند.

ایسنا

 

درباره نویسنده