س٫ فروردین ۲۸ام, ۱۴۰۳

معماری زیبای خانه ملاباشی

خانه ملاباشی اصفهان را با قاطعیت تمام می توان جز زیباترین خانه های قدیمی اصفهان معرفی کرد. این خانه در طول تاریخ تمام قد و با شکوه و زیبایی هر چه تمام ایستاده است تا نماینده هنر و فرهنگ ایران برای گردشگران ایرانی و خارجی باشد. اختصاص یک مقاله برای معرفی این خانه پرشکوه خالی از لطف نیست، چرا که علاقه مندان زیادی دارد.

خانه ملاباشی اصفهان را با قاطعیت تمام می توان جز زیباترین خانه های قدیمی اصفهان معرفی کرد. این خانه در طول تاریخ تمام قد و با شکوه و زیبایی هر چه تمام ایستاده است تا نماینده هنر و فرهنگ ایران برای گردشگران ایرانی و خارجی باشد. اختصاص یک مقاله برای معرفی این خانه پرشکوه خالی از لطف نیست، چرا که علاقه مندان زیادی دارد. 

خانه ملاباشی در سال ۸۱ با شماره ۵۸۸۳ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد است. قدمت این خانه به دوران صفویه، زندیه و البته قاجار نسبت داده می شود. ملاباشی منجم ناصرالدین شاه بوده است. او در زمان سلطنت ظل السلطان کوچه و خانه ملاباشی را خریداری کرده است. ملاباشی فردی فاضل و فقیه بوده است و از این خانه به عنوان یک مکان مذهبی فرهنگی استفاده می کرده است. گفته می شود که هنگامی که ملاباشی این خانه خرید، به این اندازه بزرگ نبوده است و یک زمستان نشین و دو پنج دری داشته است. ملاباشی تغییراتی در آن ایجاد کرد و یک شاه نشین و یک اتاق ۹ دری به آن اضافه کرد. این اتاق از زیباترین بخش های خانه ملاباشی است. در سال ۱۳۸۰ فردی به نام معتمدی این خانه را خریداری کرد و از آن پس خانه به نام معمتدی مشهور شده است. نام این خانه پر رمز و راز در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است.

معماری خانه ملاباشی

در معماری خانه ملاباشی اصفهان ترکیبی از دوره های مختلف به چشم می خورد. بخشی از طراحی آن از دوره قاجار تاثیر گرفته است. عناصری از دوران زندیه نیز در آن خودنمایی می کنند. خانه ملاباشی ۲ طبقه است و یک حیاط، دو اتاق کار و ۳ ورودی جدا از هم دارد. در غرب خانه فضای مستقلی وجود دارد که مخصوص کار ملاباشی و مراجعه کنندگان بوده است. به طور کلی، این خانه به دو بخش تقسیم می شود که یکی فضای زندگی برای ساکنان خانه و دیگری فضای خدماتی بوده است. قسمت فضای خدماتی جدی تر و سردتر است و اتاق هایی برای استراحت و کارهای اندرونی در آن وجود دارد.

در این خانه یک ارسی با ۹ در وجود دارد که یک کنگره چوبی منقوش با جلوه خاصی در بالای آن خودنمایی می کند. شیشه های رنگی آن هم که دیگر جای خود دارند و در مقابل تابش آفتاب روح را به فضایی خیال انگیز می کشانند.

در کل این خانه بیش از ۱۰ اتاق دارد که اکنون به اقامتگاه تبدیل شده اند و هر کدام نام یکی از ماه های ایرانی را دریافت کرده اند.

هنر فلز کوبی روی چوب زیباترین و بارزترین هنری است که در این بنا به کار رفته است و توجه هر بیننده ای را به خود جلب می کند. دیوارهای آینه کاری شده، تزئینات روی سقف ها، و هنر گچ کاری از دیگر هنرهای زیبای به کار رفته در این خانه است. نوری هم که از ارسی ها می تابد که دیگر جای خود دارد و زیبایی مسحور کننده ی همواره مورد توجه گردشگران بوده است.

فاطمه نصرتی

درباره نویسنده