پ٫ اردیبهشت ۲۷ام, ۱۴۰۳

معماری خلاقانه مسجد سبز با مناره سماور در «عینسیل» ترکیه

منطقه دریای سیاه ترکیه با زمین های ناهموار خود، اغلب ساکنانش را وادار می کند تا راه حل های معماری خلاقانه ای ارائه دهند. اگرچه همیشه این زمین نیست که تخیل طراحان ساختمان‌ها را در مناطق کم‌جمعیت پر از کوه‌هایی که در امتداد ساحل قرار دارند، به جنبش در می‌آورد.

 برای سازندگان یکی از مساجد در شهر «عینسیل» واقع در استان «گره سون»، جست‌وجوی نمادی برای شهرشان منجر به این شد که مناره مسجد جدید را شبیه سماور طراحی کنند.

این در حالی است که «گره سون» به ویژه به عنوان مرکز چای ترکیه شناخته نمی شود و این افتخار متعلق به ریزه، یکی دیگر از استان های دریای سیاه است که تولید چای در آن تجارت اصلی است.

با این حال، شهر «عینسیل» در این استان که به دلیل صادرات آجیل خوش طعم شناخته شده است به پنج کارخانه چای که در آن وجود دارد،افتخار می کند.

با در نظر گرفتن این موضوع، گروهی از خیرین در این شهر عجیب در ساحل دریای سیاه در سال ۱۹۸۷ شروع به ساختن یک مسجد کردند.

 ساخت این مسجد به کمک های مالی متکی بود و به دلیل دستکاری های نفیس طراح در تزئین مسجد،ساخت آن ۳۵ سال طول کشید.

این مسجد دارای یک مناره کرم رنگ منحصر به فرد است که می توان آن را از سایرین متمایز کرد، زیرا شکل آن مانند سماور است و در حال حاضر بازدیدکنندگان را به خود جلب می کند.

«مسجد سبز» با منظره‌ای سرسبز احاطه شده است اما این مناره عجیب آن است که این مسجد را منحصر به فرد کرده است.

ساخت این مناره بیش از چهار سال طول کشیده است، بسیار طولانی‌تر از مناره‌های سنتی است که دیگر مساجد کشور را مزین می‌کنند.

این مسجد در حال حاضر تا حدی برای عبادت باز است، زیرا کارگران هنوز در حال انجام کارهای نهایی  برای نمای بیرونی مسجد هستند.

آیهان طوفان اوغلو، رئیس انجمنی که برای ساخت این مسجد تاسیس شده است، روز یکشنبه به خبرگزاری آناتولی گفت که آنها به دنبال ساخت مسجدی هستند که به خاطر زیبایی‌اش شایسته ستایش باشد.

طوفان اوغلو که به عنوان کارگر ساختمانی در این مسجد نیز کار می کرد، گفت که آنها روی جزئیات دقیق هر بلوک سنگی مسجد کار کرده اند.

وی در این باره می گوید: برای مناره از جاهای مختلف سنگ‌های رنگارنگ آوردیم. سنگ های سبز از شهر نزدیک اورن به داخل آورده شده اند. سنگ های زرد از استان بایبورت و سنگ های قرمز از کورتون جمع آوری می شوند.

اوغلو گفت که سماور نماد وحدت است و جمع کثیری از مردم را برای نوشیدن چای گرد هم می آورد، مانند افرادی که برای نماز در مسجد برای ادای نماز دور هم جمع می شوند.

شبستان

درباره نویسنده