پ٫ اردیبهشت ۱۳ام, ۱۴۰۳

معماری جالب توجه عمارت باغ سپهدار قزوین

عمارت باغ سپهدار از بناهای دوست‌داشتنی قزوین به حساب می‌آید از این رو با ما همراه باشید و درباره معماری جالب توجه عمارت باغ سپهدار قزوین بدانید.

بناهایی که بیانگر چند قرن تاریخ کشور عزیزمان ایران است. با استفاده از چنین آثار نفیس و اماکن کهن می‌توان پی به تاریخ گذشتگان و همچنین پی به سبک و سیاق معماری و هنر ایرانی برد و اطلاعات بسیار به‌دردبخور و مفیدی راجع به گذشته‌مان کسب کرد. عمارت سپهدار نیز یکی از بناهای جذاب و دیدنیست که قدمت تاریخی داشته و هرساله گردشگران بسیار زیادی را به سمت خودش جلب می‌کند. فضای سرسبز، درختان بید مجنون قد برافراشته، معماری ایرانی و جذاب آن شما را ساعت‌ها متحیر کرده و باعث می‌شود بعد از بازدید این عمارت چشم‌نواز به زودی قصد بازگشت به محل اقامتتان را نداشته باشید.

عمارت باغ سپهدار در انتهای خیابان فلسطین غربی شهر قزوین واقع شده و منسوب به محمدولی خان سپهسالار تنکابی ملقب به سپدار اعظم از رجال معروف دوره قاجاریه می‌باشد. این عمارت که در باغی مشجر محصور شده متعلق به اوایل دوران پهلوی می‌باشد و از دو بنای شاهانه و مجلل دوره‌های صفویه و قاجاریه یعنی کاخ چهلستون و مهمانخانه بزرگ قزوین الگوبرداری شده است.

معماری جالب توجه عمارت باغ سپهدار قزوین

این بنا دارای دو طبقه می‌باشد. در طبقه همکف یک راهرو (یا سالن مرکزی) و تعدادی اتاق با کاربری خدماتی و در طبقه بالای آن یک تالار مستطیل شکل کشیده و تعدادی اتاق قرار گرفته است. ضلع شرقی و غربی این بنا دارای هفت ستون و دو ستون مشترک در تقاطع اضلاع است و در اضلاع شمالی و جنوبی آن پنج ستون وجود دارد. کف عمارت مقداری از کف حیاط بالاتر است.

این عمارت در طی جنگ جهانی اول توسط نظامیان روس و انگلیس مورد استفاده قرار گرفت. از آنجا که محمدولی خان تنکابنی به دولت بدهکاری مالیاتی داشت، این بنا به همراه دیگر املاک وی به تصرف دولت درآمد و در نتیجه عدم رسیدگی، دچار آسیب گشت. در سال ۱۳۳۵ خورشیدی این بنا مرمت شد و در اختیار اداره کشاورزی قرار گرفت و اکنون به عنوان موزه کشاورزی مورد استفاده می‌باشد.

 

در این موزه ابزار و ادوات قدیمی کشاورزی از جمله سم‌پاشی، گاوآهن، خرمن‌کوب، ترازو، حوض‌های سنگی جهت آبشخور چهارپایان، انواع داس، اره، ظروف مسی، کوزه‌های سفالی، قفل و شیرآلات و سنگ‌های آسیاب در معرض دید عموم قرار دارد.

معماری جالب توجه عمارت باغ سپهدار قزوین

شما با بازدید از عمارت سپهدار نه تنها از یک بنای بسیار جذاب و بی‌بدیل قدیمی دیدن خواهید کرد، بلکه وارد یک موزه تمام عیار و بسیار دیدنی خواهید شد. چرا که در این عمارت انواع تجهیزات و وسایل قدیمی دامداری و کشاورزی به معرض نمایش گذاشته شده و گردشگران می‌توانند با بازدید از آن‌ها اطلاعات بسیار مفیدی را در مورد کشاورزی و دام‌پروری پیشینیانمان کسب کنند.

برای مثال اینکه آن‌ها از چه طریقی و توسط چه تجهیزات و امکاناتی کار کشاورزی و دام‌پروری را انجام می‌دادند و یا آن زمان با چه محدودیت‌هایی روبه‌رو بودند و با وجود آن محدودیت‌ها چه پیشرفت‌هایی در طول زمان حاصل کرده‌اند. فضای بسیار آرام و دل‌نواز عمارت سپهدار نیز بسیار لذت‌بخش بوده و قدم زدن در آنجا لذت توصیف‌ناپذیری دارد.

 
 

معماری جالب عمارت سپهدار در قزوین

عمارت سپهدار از لحاظ طراحی و نوع ساخت شباهت بسیار زیادی به کاخ چهل‌ستون قزوین دارد. چرا که هر دو به شکل کوشک بنا شده‌اند. شاید برایتان این سوال پیش بیاید که کوشک چیست؟ در واقع کوشک به بناهایی گفته می‌شود که در فضایی بسیار بزرگ و پر از درخت ساخته شود.

معماری جالب توجه عمارت باغ سپهدار قزوین

کوشک که به کلاه‌فرنگی هم معروف است یکی از مهم‌ترین بناهای معماری ایران به شمار می‌آید که این بناها اکثرا برای افراد مهم و یا سلطنتی ساخته می‌شدند. جالب است بدانید که از معماری کوشک برای مقبره افراد بسیار مهم نیز استفاده می‌شد. عمارت سپهدار دو طبقه مجزا دارد که از ستون‌های مختلفی ساخته شده است.

لازم به ذکر است که در سمت شمال و جنوب این عمارت عظیم ۵ ستون و در قسمت شرق و غرب آن نیز ۷ ستون وجود دارد. نمای عمارت سپهدار از آجرهای بسیار زیبا ساخته شده است که جذابیت آن را برای گردشگران داخلی و خارجی دو چندان کرده است. چهارچوب‌هایی که از چوب‌های بسیار نفیس و قدیمی ساخته شده‌اند نیز نمای این عمارت را بسیار چشم‌نواز و خیره‌کننده کرده‌اند.

رفتن به این خانه تاریخی نه فقط شما را با بخشی از تاریخ و گذشته قزوین آشنا می کند بلکه فرصت تماشای معماری جالب توجه عمارت سپهدار و همینطور گشت و گذار در باغی سرسبز را برایتان فراهم می کند. گردشگران زیادی مدتی در باغ این عمارت قدم می زنند و در کنار آن عکس های یادگاری جذاب می اندازند.

معماری جالب توجه عمارت باغ سپهدار قزوین

حیاط با پیاده روهای زیبا، مسیرهای مناسبی برای قدم زدن دارد و درختان سرسبز و سربفلک کشیده ی آن هم فضای مناسبی را برای لذت بردن از طبیعت ایجاد کرده اند. اگر اهل موزه گردی هستید و از تماشای موزه های متفاوت لذت می برید بازدید از این موزه را به هیچ عنوان از دست ندهید و چند ساعتی وقت بگذارید و خودتان را به این عمارت تماشایی برسانید.

سلام نو

درباره نویسنده