پ٫ فروردین ۳۰ام, ۱۴۰۳

معماری تهران حال خوشی ندارد

نشست روایت های معمارانه با موضوع مسئله های پیش روی طراحی معماری در تهران با حضور مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران، عبدالرضا گلپایگانی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران و جمعی از معماران برجسته کشورمان در محل (خانه معمار) بوستان لرزاده برگزار شد.
 
مهدی چمران رییس شورای شهر تهران در ابتدای این نشست با ابراز خرسندی از بازسازی و زنده سازی بناهایی با معماری های اصیل گفت: امیدوارم اهدافی که برای مرمت خانه مرحوم لرزاده ( خانه معمار) ترسیم شده است، عملیاتی شود. 
 
او با بیان اینکه ما باید از معماری ایران و نه تنها تهران صحبت کنیم افزود: البته این نکته را هم نباید از نظر دور داشت که هر آنچه به عنوان معماری در تهران اجرا می شود در کل کشور تاثیر گذار خواهد بود. 
 
چمران افزود: هر اتفاق فیزیکی که در تهران می افتد بر بافت فرهنگی و اجتماعی و حتی سیاسی شهر تاثیر گذار است. 
 
رییس شورای اسلامی شهر تهران با گلایه از اینکه ما نه معماری ایرانی و اسلامی و نه معماری خاصی برای تهران داریم، افزود: متاسفانه معماری در ایران و به خصوص در تهران بسیار تقلیدی و تحریفی شده است. چرا که هر شخصی و هر گروهی از هر جایی نمونه ایی تقلیدی را در ساخت و ساز و معماری بناهای شهر بکار گرفته است که البته این کار بیشتر توسط معماران غیر حرفه ای و کاسبان ساخت و ساز به بار نشسته است. 
 
چمران ادامه داد: برخی معماران ما به جای پاسداشت ذوق و ابتکار هنر ایرانی در معماری، تحت تاثیر معماران تاجر مسلک و بساز و بفروش می افتند و این همان اتفاق ناگواری است که در اجرای معماری ساختمان ها به ویژه در بناهای ساخته شده در پایتخت شاهد آن هستیم. 
 
رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه هیات های ژوری و تصمیم گیر برای طرح های معماری تشکیل نمی شوند و این یک ضعف است، گفت: بی نظمی و نا متعارف بودن ساختمان های بزرگ شهر به ویژه ساختمان های دولتی نشان از عدم وجود هیات های تصمیم گیر در معماری و شهرسازی دارد.  
 
مهدی چمران افزود: متاسفانه عدم توجه به معماری اصیل ایرانی و اسلامی را ما در برخی بناهای مذهبی بزرگ هم شاهد هستیم و به همین دلیل است که معتقدم معماری شهر ما حال خوشی ندارد. 
 
مهدی چمران در ادامه سخنان خود یادآور شد: ما در دوره های مختلف سعی به بازگشت هویت اصیل معماری ایرانی و اسلامی داشتیم اما با مقاومت هایی میان طرفداران معماری کهن و معماری نوین مواجه شدیم و همین باعث شد که معماری سامان نگیرد که امیدواریم با تدوین طرح ها و لوایح و نیز برگزاری و حمایت از چنین نشست هایی در دوره جدید مدیریت شهری شاهد شکوفایی در معماری باشیم.
 
برنا

درباره نویسنده