د٫ اردیبهشت ۱۰ام, ۱۴۰۳

معماری تلفیقی فرهنگسرای خاوران

فرهنگسرای خاوران یکی از بزرگ‌ترین و ممتازترین مکان‌های فرهنگی هنری شهر تهران است که در جنوب شهر و منطقه ۱۵ قرار دارد.

این مجموعه با مساحتی بالغ بر ۸۳ هزارمترمربع، معماری تلفیقی از معماری اسلامی‌ـ ایرانی دارد. ساختمان ورودی آن با نمای آجری و پنجره‌های مستطیلی شکل جلوه خاصی به فضای فرهنگسرا بخشیده و تنوع فضای سبزی که در این مکان تعبیه شده، قدم زدن در باغ‌های قدیمی‌ را تداعی می‌کند.

در بخشی از فرهنگسرا، بازارچه‌ای به چشم می‌خورد که در ۲ سوی آن مغازه‌های یک شکل قرار گرفته‌ و وجود آن امکان خرید را برای شهروندان راحت کرده و می‌توانند در کنار استفاده از برنامه‌های فرهنگی این مجموعه مایحتاج خود را هم خریداری کنند. اما مزیت بارز مجموعه فرهنگی خاوران، وجود سالن تئاتر آن است که با بهره‌گیری از اشکال هندسی ساخته شده و همین جذابیت آن را دوچندان می‌کند.

وجود نورگیرها در سقف مجموعه علاوه بر سالن‌ها، تلالوی ویژه‌ای به نگارخانه و کتابخانه آن داده‌است. گذشته از معماری زیبا و امکانات خوبی که در این فرهنگسرا دیده می‌شود، اجرای برنامه‌های پربار و متنوع این مجموعه است که روزانه تعداد زیادی از شهروندان را از محله‌های دور و نزدیک راهی این مکان فرهنگی می‌کند. هویت تاریخی این فرهنگسرا هم حکایت جالب دارد.

این‌طورکه قدیمی‌های محله روایت می‌کنند، بخشی از زمین فرهنگسرا در سال‌های دور مربوط به یک گورستان بوده است. در دهه‌های اخیر، دفن اموات در این بخش از شهر متوقف شده و زمین‌های اطراف آن بدون استفاده رها شده بود. تا اینکه شهردار وقت تصمیم گرفت از زمین خالی موجود برای توسعه فضاهای فرهنگی استفاده کند. از این‌رو تصمیم به ایجاد یک مکان فرهنگی در گورستان مخروبه گرفته شد. با اینکه نخستین گام برای ساخت فرهنگسرا در سال ۱۳۶۹ برداشته شد، اما کلنگ آن در سال ۱۳۷۲ بر زمین ‌خورده‌است. عملیات عمرانی و ساخت‌وساز آن مدت زیادی طول نکشید و بعد از یک سال مجموعه فرهنگی خاوران به بهره‌برداری رسید.

همشهری آنلاین

درباره نویسنده