ج٫ فروردین ۱۰ام, ۱۴۰۳

معماری اصیل یزد نشانگر سادگی و مروج فرهنگ حجاب است

آیت الله سیدمحمد کاظم مدرسی گفت: معماری اصیل یزد نشانگر سادگی و مروج فرهنگ حجاب است و این معماری اصیل نباید به دست فراموشی سپرده شود.

آیت الله سید محمد کاظم مدرسی در دیدار با مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، جمعی از کارمندان اداره کل و فعالان گردشگری یزد با بیان اینکه یزد تنها حوزه گردشگری تک بعدی نیست، اظهار کرد: یزد در حوزه گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی شاخص است و از این لحاظ باید مورد توجه ویژه ای واقع شود.

وی با بیان اینکه قبل از توجه به گردشگری و صنایع دستی باید حوزه میراث فرهنگی مورد نظر باشد، تاکید کرد: چینش وزارتخانه نیز در بر دارنده این مفهوم است که در ابتدا میراث فرهنگی و سپس گردشگری و صنایع دستی مورد نظر است.

مدرسی با بیان اینکه باید با تضارب افکار رونق و توسعه را رقم بزنیم، گفت: باید از اندیشه‌ها و تجارب صاحبان خرد به درستی استفاده کنیم.

امام جمعه بخش مرکزی یزد با تاکید بر اینکه میراث فرهنگی نباید در خشت و گل و ساختمان خلاصه شود، بیان کرد: در فرهنگ یزد سادگی و خانه‌های بی آلایش با آرایش و پیرایش ساده بوده و امروز آرایش و پیرایش های بی حد و حصر با فرهنگ ما همخوانی ندارد.

وی افزود: خانه های ما مهد فرهنگ حجاب و حیا و غیرت بوده اند چرا که اندرونی، دهلیز، راهرو و…  داشته‌اند در حالی که امروز معماری بسیار متفاوتی با معماری اصیل یزد داریم.

مدرسی با بیان اینکه معماری کنونی فرهنگ بومی و اصیل را دستخوش تغییر کرده است، گفت: حس زیبایی شناسی در بین ما ایرانیان بسیار پررنگ بوده به طوری که ما این حس را پرورانده و به دیگران می‌دادیم اما برخی از نکات منفی هم در بین ما وجود دارد.

وی با بیان اینکه رنگ پذیری ما یک ضعف است، تصریح کرد: هر مدی هر جا به وجود بیاید ما نباید نفر دوم باشیم البته من مخالف مدگرایی نیستم، لذا مبادا در گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی نباید بگذاریم رنگ پذیری غالب شود.

مدرسی با تاکید بر اینکه در دولت کنونی نگاه های خارجی منفی است و در مورد آن سیاه نمایی می‌کنند، گفت: ما نهادهای خوب فرهنگی داریم و دورانی است که پیوندهای ما با دیگر کشورها برقرار خواهد شد، لذا باید نهاد های مرتبط باید با هم متصل شوند.

امام جمعه بخش مرکزی یزد تاکید کرد: شهرداری می‌تواند در این زمینه‌ها هماهنگ باشد و بهترین شاخص شورای فرهنگ عمومی است که در آنجا حلاجی شود و باید با تغییر و تحول موثر مانند داشتن بودجه مستقل اقدام کنیم.

راه دانا

درباره نویسنده