ج٫ اردیبهشت ۱۴ام, ۱۴۰۳

معرفی خانه رنگارنگ ملاباشی

خانه “معتمدی” یا خانه “ملاباشی” یکی از زیباترین خانه‌های مربوط به دوران‌های مختلف تاریخی است که تزئینات و معماری زیبای ایرانی دارد. خانه‌ای که هرچند به خاطر معماری‌اش مشهور بوده اما داستان‌های تاریخی بسیاری در پشت صحنه آن وجود دارد.

ملاباشی چه کسی بود؟

ملأ باشی منجم ناصر الدین شاه بود که برای مأموریتی به اصفهان فرستاده شد. قصه‌ی ملاباشی اصفهان به زمان و دوران قاجاریه و حکومت ظل السلطان پسر ارشد ناصرالدین شاه قاجار در اصفهان بر می‌گردد. ظل السلطان به خاطر آن که از مادری غیر قاجاری به دنیا آمده بود برای ولیعهدی انتخاب نگردید. همین موضوع باعث به وجود آمدن عقده‌ها و رفتارهایی شده بود که این شخص برای نشان دادن قدرت خود انجام می‌داد. از جمله کارهای این شخص، ساخت ارتشی با لباس‌های سربازان اتریشی بود و معلمانی از آلمان اجیر کرده بود تا به این سربازان فنون رزم بیاموزند.
ظل السطان تمام آثار دوران صفوی را یا کاملاً نابود نمود یا تا مرز نابودی کشاند و عجیب‌تر از همه خسارتی است که به طبیعت ایران در ناحیه میانکاله زد. بسیاری از حیوانات بومی ایران در میانکاله مانند مارال، ببر خزری و… را به کل از بین برد.

با خواندن مطلب بالا کمی از تاریخ و شخصیت‌های دوران ملأ باشی آگاه شدید. در آن دوران که ظل السطان در اصفهان حکومت می‌کرد، ملأ باشی در تفرش زندگی می‌نمود و هنوز با اصفهان کاری نداشت. همچنین خانه‌ای به اسم ملأ باشی اصفهان هنوز وجود نداشت. به این معنی که این خانه زیبا هر چند ساخته شده بود اما در دست حکومت قرار داشت و ملاباشی هنوز آن را نخریده بود. با این حال، حادثه‌ای عجیب شخصیت ملأ باشی را به سمت اصفهان رهسپار نمود.

به دلیل کارهایی که ظل السطان برای نابودی و البته خلاف عرف انجام می‌داد، همسر مؤمن او اعتراض نمود. همسر ظل السلطان برای اعتراض به اخلاق و کردار زشت او مقیم خانه‌ی آقا نجفی آخوند، صاحب منسب و امین آن دوره در اصفهان شد. خانه آقا نجفی آخوند هم اکنون به خانه مشروطه معروف است که تا خانه ملأ باشی اصفهان تنها ۱۵ دقیقه پیاده روی دارد. در نتیجه این دو خانه بسیار نزدیک به هم هستند.

در ادامه ماجرا، ظل السطان برای مجازات همسر خود، تمام پسران را جمع نمود و به آنها گفت که هر کس مادر خود را بکشد، نیمی از املاک من به او می‌رسد!

در نتیجه این جریان، همین اتفاق نیز افتاد و باعث شد که جو اصفهان نا آرام و متشنج شود. همین جریان ملأ باشی را به اصفهان کشاند. ملأ باشی فردی معتدل و ملبس به لباس روحانیت بود که برای آرام کردن جو متشنج ایجاد شده به اصفهان فرا خوانده شد.

ورود ملأ باشی به این خانه

با ورود ملأ باشی به اصفهان خانه تاریخی حال حاضر را خرید. خانه ملأ باشی اصفهان در آن زمان چندان بزرگ یا زیبا نبود اما موقعیت بسیار خوبی در میان خانه‌های دیگر سیاسیون و روحانیون اصفهان داشت. مثلاً خانه ملک التجار یا خانه آقا نجفی آخوند تنها چند قدم تا این خانه فاصله داشت. ملاباشی به دستور دولت وقت در این خانه مقیم شد.

زمانی که ملاباشی به این عمارت پا گذاشت، این خانه تنها شامل دو پنج دری و یک بخش زمستان نشین بود که از دوره زندیه باقی مانده بود. در نتیجه خانه‌ای بسیار کم اهمیت جلوه می‌کرد. ولی با آمدن ملاباشی اوضاع این خانه تغییر نمود. بخش شاه نشین و اتاق ۹ دری به این خانه اضافه شد. این دو بخش جدید، هم اکنون یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین اتاق‌های این عمارت و خانه ملأ باشی اصفهان هستند. بیشتر عکس‌هایی که در اینترنت می‌بینید از این اتاق‌ها گرفته شده است.

ایمنا

درباره نویسنده