ج٫ فروردین ۱۰ام, ۱۴۰۳

معاون شهردار تهران: در شاخص‌های توسعه‌یافتگی شهرسازی و معماری وضعیت مناسبی نداریم

معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی در برخی حوزه‌ها و شاخص‌ها بسیار مثبت و همگام دنیا حرکت کردیم، گفت: با این حال در شاخص‌های توسعه یافتگی شهرسازی و معماری وضعیت مناسبی نداریم.

 حمیدرضا صارمی روز دوشنبه در نخستین جلسه مجمع کمیسیون های شهرسازی و معماری شهرهای استان تهران که در سالن اجتماعات ایوان ری برگزار شد ، اظهار داشت: در شاخص های توسعه یافتگی در کشور و در طول ۴۳ از سپری شدن انقلاب توانستیم در بحث هسته ای و هوافضا خودمان را به دنیا برسانیم اما چرا در شاخص های شهری عقب هستیم؟

وی ادامه داد:  در سال ۱۴۰۰ یکهزار و ۳۱۰ شهر و جمعیت شهری ما ۶۵ میلیون بوده است که ۴۰ درصدآن در ۹ شهر و ۳۰ درصد آن در ۱۰۰ شهر بالای ۱۰۰ هزار نفر و مابقی در شهرهای دیگر سکونت دارند که این موضوع هم قابل تامل است.

به گفته صارمی، این رشد جمعیت در هیچ نظام شهری در دنیا اتفاق نیفتاده و میانگین این بوده که جمعیت یک شهر پس از گذشت ۳۵ سال ۲ برابر شود اما در تهران اینطور نبوده است.

این مسئول این پرسش را مطرح کرد که آیا وقت آن نرسیده نهاد تهیه کننده توسعه شهری با مجری یکسان باشد؟ چراکه هر وقت مرجع تهیه و مرجع اجرا ۲ نهاد مختلف باشند به مشکل بر می خوریم و مغایرت ۸۰ درصدی در این بخش می بینیم.

صارمی گریزی هم به موضوع مدیریت یکپارچه شهری زد و خاطرنشان کرد: همه به لایحه جامع مدیریت یکپارچه و هماهنگ شهری واقفند و در قانون آمده که مسئولیت ۲۳ نهاد به شهرداری ها داده شود اما چرا این اتفاق نیفتاد؟

وی ادامه داد: برای صدور پروانه ساختمانی باید با ۳۱ نهاد هماهنگ شویم؛ مثلا ساختمان در حریم آب است یا میراث و بحث مدیریت هماهنگ شهری در این زمینه می تواند کمک ساز شود.

 معاون شهردار تهران خاطرنشان کرد: شورای اسلامی شهر هم باید در این زمینه پیشرو و پیشقدم باشد؛ مثلا چطور می شود شاخص های کیفیت زندگی را در تهران افزایش داد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران یادآور شد: طبق مطالعات انجام شده میزان تاثیرگذاری ساختمان ها بر آلودگی هوا کمتر از خودروها نیست و مصرف انرژی ما در شهر تهران به ازای یک مترمربع ۸۰۰ ژول است و در شهرهای اروپایی با اینکه روزهای آفتابی کمتری دارند ۱۲۰ ژول است که برنامه دارند این موضوع را به تقریبا صفر برسانند.

وی همچنین در حاشیه نخستین مجمع کمیسیون‌های شهرسازی و معماری شهرهای استان تهران در جمع خبرنگاران با اشاره به سکونت مهاجران در روستاهای اطراف شهر تهران و در نهایت افزایش تعداد شهرها اظهار داشت: سالانه ۲۲۵ هزار نفر مهاجرت به استان تهران داریم که تنها در حدود ۴۰ هزار نفر به شهر تهران مراجعه می‌کنند و باقی جمعیت در پیرامون تهران مستقر می‌شوند.
این مسئول افزود: هنگامی که شهرهای مرکز از نظر هزینه‌های سکونت گران و هزینه‌های حمل و نقل به تهران ارزان می‌شود، حومه نشینی نیز گسترش می‌یابد.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران ادامه داد: آمایش سرزمین در کشور مغفول مانده و دولت می بایست رشد پدیده مرکز گرایی و حومه نشینی ناشی از آن را مدیریت کند زیرا که جمعیت به منظور موضوعات اقتصادی وارد تهران شده و در حومه سکونت خواهد داشت که نظام آمایش ملی و استانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
صارمی تصریح کرد: امروز موضوعات نظام مدیریت شهری به سمت منطقه‌ای و ملی گرایش داشته و باید در کوتاه مدت رونق ساخت و ساز در مناطقی از شهر تهران که جمعیت پذیری آن‌ها تا افق طرح  جامع فاصله دارد، اجرایی شود و حرکت جمعیت به سمت مناطقی مانند هشتگرد باشد که زیرساخت‌ها پیش بینی شده است.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در پایان خاطرنشان کرد: تمام جمعیت ساکن حومه شهر تهران به نوعی مشکلات و معضلاتش درشهر تهران برطرف رسیدگی میشود لذا ما در استان تهران نیاز به مدیریت مجموعه شهری داریم  که امکان نظارت بر کل مجموعه فراهم شود.

نخستین جلسه مجمع کمیسیون های شهرسازی و معماری شهرهای استان تهران در سالن اجتماعات ایوان شهرری در حال برگزاری است.

ایرنا

درباره نویسنده