د٫ اردیبهشت ۱۰ام, ۱۴۰۳

معافیت بناهای تاریخی از پرداخت عوارض شهرداری

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان گفت: در راستای دستیابی به اهداف توسعه، رونق صنعت گردشگری، پلاک‌های واقع در حریم بناهای تاریخی با تصویب شورای اسلامی شهر اصفهان از تسهیلات رایگان پروانه ساختمان بهره‌مند می‌شوند.

وحید مهدویان، معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان اظهار کرد: براساس مصوبه ۱۳۷۱ مجلس شورای اسلامی و با تایید شورای نگهبان بناها و اماکنی که در تصرف ‌یا مالکیت اشخاص حقیقی یا حقوقی است و طبق قوانین مربوط در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌اند یا می‌رسند و همچنین موزه‌های تحت ‌پوشش، از پرداخت کلیه عوارض شهرداری معاف هستند.

وی با بیان اینکه این مصوبه موجب ایجاد انگیزه برای مرمت و حفظ بناهای تاریخی و جلوگیری از تخریب این بناها می‌شود، گفت: لایحه معافیت از عوارض برای ابنیه تاریخی با هدف حفاظت از میراث تاریخی شهر و بهره‌برداری از ارزش‌های معماری، تاریخی و فرهنگی بافت و بناهای ارزشمند کلانشهر، باتوجه به بسته‌های تشویقی که در این مصوبه برای صاحبان این املاک در نظر گرفته شده، انگیزه حفاظت از بناهای دارای ارزش، افزایش خواهد یافت و بازگشت حیات شهری به بناهای تاریخی و ارزشمند شهر اصفهان را به دنبال خواهد داشت.

مهدویان تصریح کرد: از این پس بناهای مشمول این مصوبه در فرایند صدور پروانه مرمت، از پرداخت عوارض قید شده در قانون حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی- فرهنگی و همچنین عوارض مربوط به مصوبه نحوه محاسبه و دریافت عوارض صدور پروانه ساختمانی معاف هستند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان ادامه داد: ابلاغ دستورالعمل صدور پروانه مرمت، اقدامی مهم و نقطه عطفی در تقویت اقتصاد گردشگری و کمک به بازگشت هویت معماری شهر اصفهان است.

وی افزود: از این پس در راستای دستیابی به اهداف توسعه، رونق صنعت گردشگری، پلاک‌های واقع در حریم بناهای تاریخی با تصویب شورای اسلامی شهر اصفهان از تسهیلات رایگان پروانه ساختمان بهره‌مند می‌شوند که اقدام شایسته‌ای برای حفاظت از بافت تاریخی خواهد بود.

مهدویان خاطرنشان کرد: این اقدام به عنوان یک فرصت منجر به افزایش فضاهای فرهنگی، گالری‌ها، کافه‌ها، اقامتگاه‌ها و هتل‌ها، موزه‌ها و خانه موزه‌ها در شهر خواهد شد و به این ترتیب تعداد بناهای تاریخی حفظ شده در شهر بیشتر از گذشته می‌شود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان عنوان  کرد: پلاک‌های واقع در خارج از بافت تاریخی می‌توانند از امتیاز تا سه طبقه مازاد بر کد مصوب به منظور احداث هتل استفاده کنند که با مصوب کمیسون ماده ۵ و ابلاغ آن ضمانت اجرایی خواهد گرفت.

درباره نویسنده