ی٫ اردیبهشت ۳۰ام, ۱۴۰۳

مسجد ۱۰۰ساله سنگی، چشم‌به‌راه مرمت و بازسازی

مسجد ۱۰۰ ساله سنگی تهران با معماری منحصر به فرد و زیبا و گلدسته‌های سر به فلک کشیده در سال‌های اخیر به علت گذر زمان دچار فرسایش شده و نیازمند مرمت و بازسازی است.

مسجد سنگی (خاتم الانبیاء(ص)) از مساجد قدیمی تهران با معماری زیبا و منحصر به فرد است که هر بیننده ای را مجذوب خود می کند.

این مسجد که بیش از یک قرن پیش و در دوران قاجاریه بنا شده و قدمت و نام و آوازه قدیمی‌اش از یک‌سو و جامعیت برنامه‌های دینی و فرهنگی و اجتماعی‌ آن هم از سوی دیگر اهالی محله و عابرانی را که گذرشان به این مسجد قدیمی می‌افتد، جذب نموده است.

بنای چندوجهی این مسجد برگرفته از طرح‌ها و معماری‌های قدیمی اسلامی است و دیوارهای مزین به آجرهای قطور و نمای سنگی نیز در آن چشم نوازی می‌کند. مسجد سنگی دارای دو گنبد است و گلدسته‌های سر به فلک کشیده‌ آن انسان آدم را یاد مساجد تاریخی در یزد می‌اندازد.

قبل از اینکه بنای جدید مسجد احداث و تابلو مسجد خاتم‌الانبیا(ص) بر مسجد نصب شود، این خانه خدا به مسجد سنگی شهرت داشت، البته هنوز هم بیشتر اهالی به همین نام آن را می‌خوانند. علت شهرت به سنگی نیز به دلیل به کار بردن قلوه‌سنگ‌های بزرگ در قسمت پایین دیوارهای مسجد است.

البته همان‌طور که در قدیم مرسوم بود و کنار هر مسجد حمامی هم وجود داشت آن حمام هم به نام حمام سنگی شهرت می‌گیرد، اما چند سال پیش وقتی قرار شد بزرگراه امام علی(ع) احداث شود، شهرداری، حمام و مسجد را یکی کرد و ساختمان جدید مسجد را با کسب اجازه از علمای بزرگ احداث کرد.

مسجد ۱۰۰ساله سنگی، چشم‌به‌راه مرمت و بازسازی

اما این مسجد قدیمی که از گذشته تاکنون از مساجد قدیمی و شاخص محسوب می شد و به همت شورای فرهنگی این مسجد برای تمام گروه های مردمی به ویژه مادران و دختران همه روزه برنامه برگزار و تاسیس پایگاه ازدواج و خانواده از فعالیت های شاخص آن است، در سال‌های اخیر به علت گذر زمان دچار فرسایش در بنا شده و نیازمند بازسازی و مرمت است.

مسجد ۱۰۰ساله سنگی، چشم‌به‌راه مرمت و بازسازی

حجت الاسلام «کاظم صادقی»، در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به اینکه گذر زمان موجب سبب فرسودگی در بخش های مختلف مسجد شده است، اظهار کرد: لوله‌ها، موتور خانه،تاسیسات و انشعابات آب دچار فرسایش شده است، از طرفی گنبد و سقف مسجد و سرویس های بهداشتی مسجد نیازمند مرمت و نوسازی است.

مسجد ۱۰۰ساله سنگی، چشم‌به‌راه مرمت و بازسازی

امام جماعت مسجد سنگی(خاتم الانبیاء(ص)) بیان کرد: با توجه به اینکه مسجد سنگی از مساجد قدیمی و محوری در منطقه آبشار تهران محسوب می شود، لذا به جهت دغدغه مندی اهالی این مسجد مرمت تلاش کردیم که مرمت مسجد را در دستور کار قرار دهیم.

مسجد ۱۰۰ساله سنگی، چشم‌به‌راه مرمت و بازسازی

وی ادامه داد: آن گونه که کارشناسان پس از بررسی برآورد کرده اند، مرمت و نوسازی انشعابات و تاسیسات مسجد برای انجام فعالیت های مطلوب فرهنگی و مذهبی نیازمند حداقل یک میلیارد تومان اعتبار است.

مسجد ۱۰۰ساله سنگی، چشم‌به‌راه مرمت و بازسازی

حجت الاسلام صادقی با اشاره به طرح مشکلات عمرانی مسجد سنگی با مرکز رسیدگی به امور مساجد، گفت: ما برای حل مشکلات مسجد با شهرداری منطقه و نیز شهردار تهران نامه نگاری کردیم، امید است که مکاتبات ما برای بهبود و رونق مسجد موثر واقع شود.

امام جماعت مسجد سنگی(خاتم الانبیاء) خاطرنشان کرد: بخش هایی از مسجد سنگی همچون حیاط و برخی از رقبات در طرح توسعه بزرگراه شهید محلاتی تخریب و بازسازی شد و متاسفانه در بازسازی که در سال ۱۳۷۴ صورت گرفت به دلیل بازسازی غیراصولی و به کار بردن مصالح نامرغوب، اکنون بنای مسجد دچار فرسودگی و استهلاک شده است.

شبستان

درباره نویسنده