ش٫ اردیبهشت ۲۹ام, ۱۴۰۳

مسجد پیامبر اعظم(ص)؛ نمونه‌ای کم‌نظیر از معماری اسلامی ایرانی

مسجد دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج متبرک با نام پیامبر اعظم(ص) با معماری چشمگیر ایرانی – اسلامی در ضلع غربی این دانشگاه و در مجاورت مزار شهدای گمنام این واحد دانشگاهی، همچون نگینی فیروزه ای بر صفحه ای سبز و محوطه کاری زیبا و چشمگیر می درخشد.

 ساخت این مسجد باشکوه در مهرماه سال ۱۳۸۴ آغاز شد و در مهر ماه سال ۱۳۸۶ با حضور ریاست وقت دانشگاه آزاد اسلامی افتتاح شد.

 

 

مسجد پیامبر اعظم(ص) در واحد کرج با گنجایش یک هزار نفر و مساحت ۱۷۵۶ متر مربع شامل ۲۰۷ مترمربع زیرزمین، ۷۶۹ متر مربع در طبقه همکف و ۶۵۴ متر مربع با همکاری شرکت کاشی سنتی آستان قدس رضوی و  مشاوره شرکت دیدگاه احداث شد و طراحی آن به گونه ای صورت گرفته که قابلیت توسعه نیز دارد.

طراحی بنای این مسجد با الهام از معماری اسلامی و با کاشی کاری های زیبای سنتی شامل: معرق، مقرنس، معقلی، کاشی هفت رنگ و آیینه کاری نمونه ای از عظمت و شکوه مساجد ایرانی است و یکی از بناهای مذهبی منحصر به فرد شهر کرج به شمار می رود.

 

 

 

این مسجد دارای دو گلدسته و یک گنبد زیبای کاشی کاری شده است و (معقلی) محراب به بیرون از مشخصه های خاص این مسجد است که در آن به زیبایی جلوه گر است. این مسجد زیبا دارای یک در ورودی اصلی به شبستان برادران است و همچنین دو در فرعی برای ورودی خواهران (طبقه دوم مسجد) و بخش های اداری مانند دفتر متولی مسجد، دفتر کانون قران و عترت(خواهران و برادران)، ستاد اقامه نماز، دفتر مشاوره و سالن سمعی و بصری قرآن و عترت است.

 

 

 

مقبره شهدای گمنام نیز در جوار این مسجد قرار دارد و برخی از برنامه ها و مراسم های دانشگاه درکنار مزار شهدا برگزار می شود.

 

 

 

مسجد پیامبر اعظم(ص) در حال حاضر در مناسبت های مختلف و با میزبانی سخنرانی ها و برنامه های متنوعی در طول سال، یک پایگاه فرهنگی مطمئن برای استادان، دانشجویان و کارکنان این واحد دانشگاهی به شمار می رود. همچنین برخی برنامه ها و مراسم نیز به صورت دوره ای در این مسجد برگزار می شود؛ برنامه هایی از قبیل : برپایی ادعیه دینی شامل: دعای کمیل، زیارت عاشورا، برگزاری سخنرانی های مذهبی و فرهنگی در مناسبت های خاص مانند ولادت ائمه اطهار(ع)، عزاداری ها ، برگزاری اعتکاف دانشجویی، برگزاری کلاس‌های آموزشی قرآن، احکام و برپایی نمازهای جماعت یومیه.

 

 

 

لازم به ذکر است که این مسجد با زیبایی و امکانات خاص خود به عنوان مسجد نمونه در سطح کشور نیز برگزیده شده است.

شبستان

درباره نویسنده