چ٫ اردیبهشت ۲۶ام, ۱۴۰۳

مسجد پیامبر اعظم(ص)؛ تلفیقی جذاب از معماری اسلامی و مدرن

 

گروه مسجد و کانون های مساجد، مسجد پیامبر اعظم (ص) دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس در سال ۱۳۹۱ با مساحت یک هزار و ۹۰۰ متر مربع افتتاح شد.

سازه مسجد پیامبر اعظم(ص) به صورت اسکلت فلزی بوده و در قسمت داخلی مسجد و محراب، کاشی سنتی، آینه‌کاری، کتیبه‌نویسی و زیباسازی توسط معماران مجرب آستان قدس رضوی طراحی و اجرا شده است.

 

 

این مسجد متفاوت با بهره‌گیری از معماری اسلامی و مدرن دارای امکانات مناسب برای فعالیت‌های فرهنگی است و پیش‌بینی لازم برای این فعالیت‌ها در شبستان مسجد و در دو بخش خواهران و براداران تعبیه شده است.

 

مسجد پیامبر اعظم(ص) واحد شهر قدس دارای سیستم گرمایشی و سرمایشی و سیستم صوت و تصویر شامل دستگاه‌های مدرن ویدئو پرژکتور و پرده نمایش فیلم ۲۲۸اینچ است.این مسجد دارای شش اتاق فرهنگی، اداری به مساحت ۲۰ مترمربع و کتابخانه ای به مساحت۴۰ مترمربع است.

 

 

 

 

این مسجد دارای طراحی جذاب مطالب قرآنی به صورت کتیبه با خطوط نستعلیق و… است؛ همچنین وضوخانه خواهران و وضوخانه براداران، سرویس‌های بهداشتی در دو قسمت مسجد طراحی و ساخته شده است.

 

 

 

مسجد پیامبر اعظم (ص) واحد شهر قدس علاوه بر اقامه نماز جماعت در بسیاری از مراسم ملی و مذهبی و آئین‌های مناسبتی یادواره‌های شهدا، محافل انس با قرآن، مسابقات قرآنی، مراسم مناسبتی مانند اعتکاف، گرامیداشت شب‌های قدر، زیارت عاشورا، دعای ندبه و … از سوی دانشجویان و کارکنان مورد استفاده قرار می‌گیرد که برپایی حلقه‌های معرفتی، کارگاه‌های قرآنی، کارگاه احکام و نماز و… از سوی کانون‌های دانشجویی، استادان و کارکنان از دیگر فعالیت‌های این مکان معنوی است.

 

 

 

با تدابیر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس در سال ۱۳۹۳ مسجد پیامبر اعظم (ص) میزبان مراسم تشییع و تدفین دو شهید گمنام حماسه دفاع مقدس شد که با استقبال بی‌نظیر مردم فهیم و شهیدپرور شهرستان قدس مواجه شد و پیکرهای پاک و مطهر این شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی در صحن بیرونی مسجد آرام گرفتند.

شبستان

درباره نویسنده