د٫ اردیبهشت ۱۰ام, ۱۴۰۳

مسجد پیامبر اعظم‌(ص)؛ راوی امروزیِ معماری سنتی

مسجد «پیامبر اعظم (ص)»، در زمینی به مساحت تقریبی ۱۸۰۰ مترمربع در خیابان شریعتی، محله قصر طراحی و ساخته شده است.

این مسجد با طراحی و معماری بی بدیل در محوطه ای زیبا با چشم اندازی عالی احداث شده و دارای دو شبستان زنانه و مردانه، دو حیاط ، وضوخانه، سالن اجتماعات، ساختمان اداری و پارکینگ است و کلیه خدمات فرهنگی مذهبی را به مخاطبان ارایه می‌دهد.

 مسجد پیامبر اعظم(ص) از شمال با سالن های باشگاه  پیام، از غرب با خـیابان شریعتی، از شرق با زمین های ورزشی و از جنوب با یکی از ساختمان های وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات همجوار است.

در طراحی این مسجد به ویژگی هایی همچون خلق فضای مقدس نیایشگاه با هویت دینی ملی، روایتی امروزین از معماری ایرانی، اهمیت هـندسه فضاها جهت دستیابی به کلیتی معنادار، طراحی حیاط مرکزی به مثابه عنصر هویت دهنده بنا، استفاده از آجر؛ تقویت حس سادگی و ماندگاری، حضور و جابجایی آسان معلولان در بخش ها، صرفه جویی در انرژی و هماهنگی تأسیسات و معماری توجه شده است.

معماری مسجد پیامبر اعظم(ص) تحت تأثیر سه سنت تاریخی معماری (ایران، روم و مصر) است هر چند بر هویت ایرانی آن صحه می‌گذارد و چهار ایوان مشراف به حیاط آن است.

در بیان عناصر مسجد ویژگی های سنتی نیز به چشم می‌خورد. در طراحی ایوان های جنوبی و شمالی، قوس ها در میان قاب ها محصور شده‌اند و ایوان های شرقی و غربی نیز صفحات عمودی قاب های سنگی را در میان گرفته‌اند و صفحات عمودی هم در رواق‌ها و نمای جنوبی مسجد به چشم می‌خورد. به این ترتیب معماری مسجد پیامبر اعظم (ص) روایتی امروزین از معماری سنتی است.

 

 

 

سالن همایش های مسجد پیامبراعظم (ص) با امکاناتی مدرن شامل استیج، برگزاری مراسم، ویدئو پرژکشن، چندین مانیتور در زوایای مختلف و مجهز به سیستم صوتی آماده برای برگزاری مراسم و همایش ها است.

شبستان

 

درباره نویسنده