د٫ اردیبهشت ۱۰ام, ۱۴۰۳

مسجد عباسی ،شاهکاری در نقش جهان اصفهان

مسجد عباسی مهم‌ترین بناهای عصر صفویّه است که پیش تر به نام‌های مسجد شاه، مسجد سلطانی جدید و جامع عبّاسی شهرت داشت. این بنا نمایانگر اوج یک هزار سال مسجد سازی در ایران است. این مسجد از نظر معماری، کاشیکاری و تراش سنگ ها از شاهکارهای قرن شانزدهم است.

گنبد این مسجد بزرگ ترین گنبد در بین مساجد اصفهان بوده و ارتفاع گنبد ۵۲ متر است و از ویژگی های جالب آن پژواک صدا در مرگز گنبد است که به عقیده بسیاری از هنرشناسان این مسجد نقطه اوج هنر معماری اسلامی است.

مسجد عباسی

در پانزدهم دی ماه سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ثبت شده است و یکی از جاذبه های تاریخی و فرهنگی کشور به شمار می رود.

 

سنّت‌های شکل‌دهی، آرمان‌ها، شعایر و مفاهیم دینی، نقشه که از انواع قدیمی تر و ساده‌تر به آرامی کمال یافته، عناصر بزرگ ساختمانی و تزیینات همه در مسجد شاه با عظمت و شکوهی، که آن را در شمار بزرگ‌ترین بناهای جهان قرار داده، تحقّق و یگانگی یافته‌است.

 

مسجد عباسی

بنای کنونی در ضلع جنوبی میدان نقش جهان واقع گردیده و از نظر ویژگی‌های معماری، تزیینات غنیّ و آثار نفیس دیگر از برجسته‌ترین آثار معماری ایران است. بنای آن در سوّمین مرحله از اجرای طرح میدان نقش جهان به فرمان شاه عبّاس بزرگ (سال ۹۹۶–۱۰۳۸ق/ ۱۵۸۸–۱۶۲۹م) آغاز گردیده و در دوره شاه‌صفی (سال ۱۰۳۸–۱۰۵۲ق/ ۱۶۲۹–۱۶۴۲م) به پایان رسیده‌است. سنّت‌های شکل‌دهی، آرمان‌ها، شعایر و مفاهیم دینی، نقشه که از انواع قدیمی تر و ساده‌تر به آرامی کمال یافته، عناصر بزرگ ساختمانی و تزیینات همه در مسجد شاه با عظمت و شکوهی، که آن را در شمار عظیم‌ترین بناهای جهان قرار داده، تحقّق و یافته‌است.

تورریسم آنلاین

درباره نویسنده