ج٫ فروردین ۳۱ام, ۱۴۰۳

مسجد «سلیمیه» از شاهکارهای معماری اسلامی و عثمانی در «ادرنه» ترکیه

 

 جهان اسلام: مسجد سلیمیه یک مسجد متعلق به دوران امپراتوری عثمانی است که در شهر ادرنه ترکیه واقع شده است.

 این مسجد به دستور سلطان سلیم دوم ساخته شد و توسط معمار امپراتوری معمار سنان بین سال های ۱۵۶۸ و ۱۵۷۵ ساخته شد.

سنان این مسجد را که یکی از عالی ترین دستاوردهای معماری اسلامی در کل و معماری عثمانی به طور خاص است،شاهکار خود می داند.

کار مرمت مسجد سلیمیه که در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان نماد معماری ترکی-اسلامی شناخته می شود در شمال غربی استان «ادرنه» آغاز شده است.

مرمت این مسجد که متعلق به بنیاد سلطان سلیم دوم است توسط اداره کل بنیادهای ادرنه انجام می شود.

 قراردادی بین شرکت پیمانکاری که مرمت را انجام خواهد داد و اداره منطقه ای بنیادهای ادرنه امضا شده و انتظار می رود که بازسازی در سال ۲۰۲۵ به پایان برسد.

مسجد سلیمیه و مجموعه اجتماعی آن در ادرنه که در سال ۲۰۱۱ به فهرست یونسکو اضافه شد در سال ۱۵۷۵ توسط معمار سینان، مشهورترین معمار عثمانی قرن شانزدهم ساخته شد.

 این مجموعه شامل مدارس، بازار سرپوشیده، حیاط بیرونی و کتابخانه است.

بر اساس گزارش منتشر شده بر روی وب سایت یونسکو، مسجد مربع شکل با گنبد بزرگ و چهار مناره باریک بر خط افق پایتخت سابق عثمانی احاطه دارد.

بر اساس این گزارش،مسجد سلیمیه که با کاشی‌های شهر ایزنیک مزین شده است ، گواهی بر نوعی هنری است که در این مسجد بی‌نظیر باقی مانده است.

ایزنیک شهری زیبا در بورسا ترکیه، یکی از معروف ترین زادگاه های کاشی های دست ساز معروف به کاشی های ایزنیک است در طول دوره عثمانی به اوج خود رسید.

 در دوره عثمانی بود که سرامیک ایزنیک معروف شد و انجمن هنرمندان سرامیک ساز ایزنیک شکل گرفت و تحت حمایت کاخ عثمانی شروع به کار کرد.

در این دوره کاشی های دست ساز و زیبای ایزنیک در تزیین حاشیه های بناهای مهم سراسر استانبول به کار گرفته شد و نظر بازرگانان ونیز و ژنو را به خود جلب کرد.

 در تعداد محدودی از مساجد در سراسر جهان از کاشی ها دست ساز ایزنیک استفاده شده است که این مساجد را به منحصر به فرد کرده است.

در جریان بازسازی پوشش های سربی گنبد و رواق مسجد برداشته و بررسی می شود. ساختار حامل گنبد و رواق نیز مورد بررسی قرار می گیرد و هرگونه آسیب سازه ای کشف شده در طی این فرآیند ترمیم می شود. اگر سازه ایمن و سالم باشد دوباره با سرب پوشانده می شود.

شبستان

درباره نویسنده