ش٫ اردیبهشت ۲۹ام, ۱۴۰۳

مسجد سلطان احمد با قدمتی ۴۰۶ ساله

مسجد آبی یا مسجد سلطان احمد یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری خاص با ۶ مناره و چندین گنبد در سال های ۱۶۰۹ تا ۱۶۱۶ میلادی قرن هفدهم به دستور سلطان احمد پادشاه عثمانی روی دومین تپه از هفت تپه استانبول آغاز شد و در ۷ سال و ۵ ماه و ۶ روز ساخته شد و در شهر توریستی استانبول همواره نظر بازدید کنندگان را به سمت خود جذب می کند.

 این مسجد که مجموعه ای از مدارس، کاخ سلطان، بازارچه، حمام ترکی، چشمه های عمومی، مقبره، بیمارستان، دبستان را در زمان سلطان احمد شامل می شد در سال ۱۹۸۵ به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شد و به مدت ۴۰۶ سال است که مانند یک مهر در قلب شهر استانبول ایستاده است.

پروژه «حفاظت و مرمت مسجد سلطان احمد» همواره تداوم داشته است و ششمین مرمت آن نیز به همت اداره کل بنیاد میراث فرهنگی کشور ترکیه در تاریخ ۱۵ تیرماه ۱۳۹۶ آغاز شد و امروز دوم اردیبهشت ۱۴۰۲ مصادف به عید فطر به پایان رسید و همزمان با شرکت رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و اقامه نماز جمعه مصادف با اولین روز عید سعید فطر برای عبادت بازگشایی شد.
 

 

طبق گزارش خبرنگاران، مبلغی بالغ بر ۷۰ میلیون لیر ترکیه برای مرمت ۶ ساله این اثر تاریخی هزینه شده است.

تصاویر ثبت شده شکوه و عظمت مسجد را با کاشی های پس زمینه آبی رنگ در تزئینات آن و نقوش مولوی، هاتایی، پنجه، ابر و برگ در کلاسیک نشان می دهد و هنر معماری اسلامی را به نمایش می گذارد.

گنبدهای این مسجد با یک شیب مناسب و چشم نواز به سمت پایین منتهی می شوند، درون مسجد یک سقف بلند وجود دارد که برای مزین کردن آن برابر با ۲۰ هزار کاشی آبی استفاده شده است، کاشی هایی با طرح گل، درخت و نقش هایی متعلق به آن دوره که از کاشی های بسیار خوب ایرانی هستند. علاوه بر این کاشی کاری های زیبا درون مسجد با چهلچراغ ، ۲۶۰ پنجره ( که برخی از آنها امروزه بسته شده اند) و شیشه های رنگی نیز مزین شده که شیشه های رنگی در طول زمان از بین رفته و امروزه اثری از آن شیشه های رنگی اولیه وجود ندارد.

 

بنای داخلی مسجد را یکی از خطاطان معروف زمان با آیات قرآن کریم خطاطی نمود و یک نکته برای این مسجد وصف شده که این چنین است که اگر فردی به منظور عبادت و پرستش به این مسجد نیاید می بایست از بخش شمالی وارد مسجد شود در حالیکه ورودی اصلی آن که بخش غربی است معماری منحصربه فرد و جلوه ای ویژه دارد، و این را نوعی احترام به مسجد بیان کرده اند.

همچنین از دیگر نکات احترام به مسجد آبی وجود زنجیرهای بزرگی در بخش ورودی آن است که به جهت احترام به مسجد منجر به تعظیم کردن افراد شود و صدا به نحوی در مکان پخش می شود که حتی در شلوغ ترین حالت هم افراد قادر به شنیدن صدای سخنران هستند.

 
نصرنیوز

درباره نویسنده