مسجد «درویشیه» دمشق با تلفیقی از سبک معماری عثمانی در قرن دهم هجری ساخته شده است.

مسجد درویشیه، یکی از مساجد مهم تاریخی دمشق است. این مسجد در سال ۹۸۲ هجری قمری / ۱۵۷۴ میلادی در زمان حکومت سلطان مراد خان سوم عثمانی و درویش پاشا بن رستم پاشا، والی دمشق ساخته شده است و مسجد به نام والی آن زمان بوده است.

این مسجد به خاطر حوض آب در وسط صحن، رواق بلندش بر روی ستون‌ها و طاق‌هایی ساخته شده با سنگ سفید و سیاه «ابلق» که در شیوه‌های ساخت دمشقی غالب است و گنبدهای فراوانش مشهور است.

در کنار مسجد یک آبنما قرار دارد که از رودخانه بردی سرچشمه می گیرد و در سال ۱۳۶۴ میلادی پس از ریزش سایه بان مناره مسجد بازسازی شد و در سال ۲۰۱۰ میلادی نیز مرمت و بازگشایی شد.

مسجد «درویشیه» در دمشق، نماد معماری عثمانی+عکس

مسجد توسط راهرویی سرپوشیده به نام «سباط» که بر روی طاق های خیابان ساخته شده است به گنبد بزرگ خود متصل می شود و سه گنبد کوچک نیز دارد.

این مسجد مستطیل شکل به طول ۳۰ متر و عرض ۲۰ متر است و ورودی آن به فضایی بهشتی منتهی می شود که در وسط آن حوضی است که نمازگزاران از آن وضو می گیرند. رواق آن با پنج گنبد احاطه شده است.

مسجد «درویشیه» در دمشق، نماد معماری عثمانی+عکس

مسجد درویشیه با  سنگ مرمر محلی و سنگ فیانس تزیین شده است و رواق آن تلفیق معماری عثمانی و شام است.

این مسجد مرکز تجمع کاروا های حج بود که از حلب به دمشق به سمت حجاز می آمدند. این امر منطقه مجاور را تحت تاثیر قرار داد و به دلیل تأثیر معنوی حج، شخصیت مذهبی بر آن حاکم بود.

مسجد «درویشیه» در دمشق، نماد معماری عثمانی+عکس

این مسجد در وسط یک منطقه تجاری فعال در مقابل بازار  الحمیدیه و ارگ دمشق قرار دارد. اگرچه ساختمان آن خارج از دیوار قدیمی شهر قرار دارد، اما ارزش تاریخی آن که نزدیک به ۵۰۰ سال قدمت دارد و سبک معماری آن عثمانی است.

بنابر گزارش‌ها، بیشتر نمازگزاران انجام فرایض دینی را در مساجد تاریخی باستانی ترجیح می دهند، زیرا آنها را به زمان قدیم باز می‌گرداند.

در ماه مبارک رمضان، مسجد از خیرین و موسسات خیریه کمک‌های مالی دریافت می‌کند و به نیازمندان کمک می‌کند.

شبستان