ی٫ اردیبهشت ۹ام, ۱۴۰۳

مسجد جدید «بارباروس خیرالدین پاشا» با معماری منحصربه فرد در استانبول افتتاح شد

 

به نقل از خبرگزاری ترکیه، مسجد جدید «بارباروس خیرالدین پاشا» که نام یکی از فرماندهان بزرگ عثمانی است، امروز(جمعه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲) با حضور رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و جمعی از مقامات و مردم این کشور افتتاح شد.

سنگ بنای این مسجد بزرگ در جولای ۲۰۲۰ میلادی در منطقه لونت متعلق به منطقه بشیکتاش استانبول گذاشته شد. ساخت این مسجد دو سال و ۱۰ ماه به طول انجامیده است.

این مسجد با سبک معماری منحصر به فرد دوره عثمانی در مساحتی بالغ بر ۱۸ هزار مترمربع ساخته شده است. گنجایش آن ۲۰ هزار نمازگزار است. این مسجد چهار گلدسته دارد و قطر گنبد آن به ۲۵ متر می رسد که شبیه سکان کشتی طراحی شده است.

محراب این مسجد به ارتفاع ۱۶ متر مربع با ۸۰ هزار قطعه سرامیک و با استفاده از تکنیکی که از قرن پانزدهم از آن استفاده نشده بود، ساخته شده است.

این مسجد از ویژگی‌ های دیگر از جمله نقش و نگارهای خاص دریایی و معماری دریایی برخوردار است.به همین دلیل، ۹۹ فانوس در لوستر زیر گنبد مسجد اصلی به تعداد اسماء الله قرار داده شده است. این مسجد علاوه بر گنبد اصلی، تعدادی گنبد کوچک نیز دارد.

مجتمع مسجد بارباروس خیرالدین پاشا شامل پارکینگ، امکانات اجتماعی و مرکز فرهنگی و مهد کودک برای کودکان ۴ تا ۶ سال است.

بارباروس خیرالدین پاشا، یکی از دریاسالارهای عثمانی و از فرماندهان کشتی‌های بازرسی عثمانی بود و تا به امروز از مهم‌ترین فرماندهان دریایی به شمار می آید. وی از کسانی بود که در تاسیس امپراتوری ثمانی سهم داشت.

شهرت بارباروس زمانی به دست آمد که او و برادرش عروج پس از پیروزی هایی که در اسپانیا و جنوا (جنوب ایتالیای فعلی) و فرانسه به دست آوردند، کنترل منطقه مدیترانه را به دست گرفتند.

منطقه لونت برای ساخت این مسجد انتخاب شد، زیرا محل تمرین سربازان بارباروس و همچنین یکی از مسیرهایی که این فرمانده به همراه سربازانش از آن عبور می کرد.

 منطقه لونت یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین مناطق حیاتی استانبول است، زیرا در تقاطع جاده‌های اصلی در استانبول قرار دارد و جاده‌های مواصلاتی منتهی به پل الفاتح و پل شهدای ۱۵ جولای در این مطنقه قرار دارد که استانبول اروپایی و استانبول آسیایی را به هم پیوند می دهد.

شبستان

درباره نویسنده