ش٫ اردیبهشت ۸ام, ۱۴۰۳

مسجد جامع «پورتو نووو»، بزرگ ترین مسجد «بنین» با ترکیبی از معماری برزیلی و آفریقایی

مسجد جامع «پورتو نووو» در پایتخت بنین بزرگترین مسجد در این شهر و در کل کشور است.

این مسجد که هنوز هم درهای آن برای اقامه نماز به روی مسلمانان باز است قبلا یک کلیسای کاتولیک  در اوایل قرن بیستم بود.

 این بنا ترکیبی از سبک های معماری برزیلی و آفریقایی است و در سایه های نارنجی، زرد، قرمز، سبز و آبی رنگ آمیزی شده و با تزئینات گچی تزئین شده است.

نمای ظاهری این بنا یادآور کلیساهای قرون ۱۷ و ۱۸ باهیا در شمال شرقی برزیل است.

ساخت این مسجد در سال ۱۹۱۲ آغاز شد و در سال ۱۹۲۵ در زمان پادشاهی داهومی فرانسه به پایان رسید.

مسجد جامع  پورتو نوو اخیرا توسط فرمانداران شهر به عنوان یک بنای تاریخی معرفی شده است.

پورتو نوو دارای تعداد زیادی بنای تاریخی است که مایلند در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شوند، اما قبل از تمرکززدایی، دولت طرح توسعه شهری بزرگی را برای نوسازی شهر از طریق ایجاد یک منطقه دولتی جدید و مدرن که بخش هایی از میراث شهری را به خطر می اندازد، راه اندازی کرده بود.

مسجد جامع ساخته شده در سال های ۱۹۲۳ تا ۱۹۲۵ توسط جامعه آفریقایی- برزیلی، نمونه خوبی از کیفیت بالای صنایع دستی در این زمان و نمونه گرانبهایی است، زیرا متاسفانه ساختمان دوقلوی آن در لاگوس، نیجریه، در حدود سال ۱۹۸۰ ویران شده بود.

البته مسجد جامع پورتو نوو  هم اکنون نیاز به بازسازی های بسیار جدی دارد که کار طولانی و پر زحمتی خواهد بود زیرا بسیاری از دانش ها در زمینه چوب، گچ کاری و دکوراسیون از بین رفته است.

مسلمانان این شهر امیدوارند یک کارگاه بین‌المللی که در ماه نوامبر در پورتو نوو و توسط کارگاه‌های بین‌المللی برنامه‌ریزی و طراحی شهری برگزار می‌شود، بتواند ایده یک برنامه‌ریزی شهری را معرفی کند که ترکیبی از طرح های بزرگ ، حفاظت از بناهای تاریخی و منافع جوامع محلی خواهد بود.

شبستان

درباره نویسنده