ش٫ اردیبهشت ۱۵ام, ۱۴۰۳

مسجد جامع لیون، مناره دینی و فرهنگی و شاهکار معماری در فرانسه

مسجد بزرگ لیون با معماری خود که ترکیبی از سبک سنتی اندلسی-مراکشی با معماری مدرن غربی است، شاهکار معماری محسوب می‌شود.

مسجد جامع لیون که در سال ۱۹۹۴ ساخته شد، یکی از بزرگ‌ترین و تاریخی‌ترین مساجد فرانسه است که با مرکز فرهنگی، مدرسه قرآن، کتابخانه وسیع، معماری زیبا و معماری متمایز، نمایانگر مناره دینی، علمی و فرهنگی و یک شاهکار معماری است.

این مسجد که در منطقه هشتم در قلب شهر لیون (جنوب شرقی) واقع شده است، به طور رسمی در ۳۰ سپتامبر ۱۹۹۴ افتتاح شد و ششمین مسجد بزرگ فرانسه محسوب می‌شود.

این مسجد که توسط معماران Daniel Ballandras و Frédéric Mirabeau طراحی شده است و با معماری جذاب خود که ترکیبی از سبک سنتی اندلس-مراکشی با معماری مدرن غربی است، متمایز است.

مسجد جامع لیون، مناره دینی و فرهنگی و شاهکار معماری در فرانسه

یک شاهکار معماری

مسجد بزرگ لیون در زمینی به مساحت هفت هزار متر مربع ساخته شده و شامل مصلایی با ظرفیت سه هزار نمازگزارا و مناره ای به ارتفاع ۲۵ متر و گنبدی به قطر ۱۴ متر است.

در ورودی آن که توسط هرم شیشه ای شامل ۲۳۰ ستون پوشانده شده است، بوستانی زیبا به مساحت ۱۵۰۰ متر مربع وجود دارد که در وسط آن مجموعه‌ای از آبنماها قرار دارد.

مسجد جامع لیون، مناره دینی و فرهنگی و شاهکار معماری در فرانسه

این مسجد همچنین دارای حیاطی است که دور تا دور آن را رواق های کنده کاری شده و ستون های مرمری احاطه کرده است که بر روی آن آیات قرآن و نام های زیبای خداوند نقش بسته است.

در وسط مصلی، یک لوستر بزرگ قرار دارد و در زیر گنبدی مزین به حروف کوفی عربی و آیات قرآنی آویزان شده است که عظمت خالق و عظمت دین اسلام و غنای آن را به نمازگزاران و بازدیدکنندگان یادآوری می کند.

در تزیین محراب از حکاکی‌های نفیس که زیبایی خط عربی و اصالت هنر عربی-اسلامی و مینیاتورهای غرق در تاریخ را نشان می‌دهد، به کار رفته است.

کارکرد مسجد

مسجد جامع لیون دارای یک مرکز فرهنگی چند منظوره، یک مدرسه قرآنی است که مبانی اسلام، حدیث، فقه و زبان عربی را آموزش می‌دهد و یک کتابخانه مهم دارد که شامل ده‌ها کتاب تخصصی اسلامی است.

مسجد جامع لیون، مناره دینی و فرهنگی و شاهکار معماری در فرانسه

شهر لیون پس از پاریس و مارسی سومین شهر بزرگ فرانسه است و تعداد مسلمانان آن ۳۰۰ هزار نفر تخمین زده می شود.

بر اساس آمار شورای مذاهب اسلامی فرانسه دو هزار و ۵۰۰  مسجد در فرانسه وجود دارد و حدود ۴۰۰ امام جماعت در آن فعال هستند، در حالی که آخرین آمار رسمی مقامات فرانسه تخمین می زند که حدود ۵ میلیون مسلمان در فرانسه زندگی می کنند.

مسجد جامع لیون، مناره دینی و فرهنگی و شاهکار معماری در فرانسه

مسجد جامع لیون در ماه رمضان

مسجد جامع لیون نیز مانند بقیه مساجد در فرانسه برای آغاز ماه مبارک تزیین می‌شود و شاهد حضور بی‌نظیر جوانان جوامع مسلمان در لیون برای نماز تراویح و تهجد است.

متولیان مسجد نیز در ماه رمضان فعالیت‌ها و امور خیریه انجام می‌دهند و به جامعه مسلمانان کمک های اجتماعی می کنند و ارزش های بزرگ انسانی دین مبین اسلام را معرفی می کنند.

کمال قبطان، مسئول مسجد جامع لیون گفت: این مسجد ۳۰ سال است که در حال تدارک فعالیت ها و برنامه های مذهبی، علمی، فرهنگی و انسان دوستانه برای ماه مبارک رمضان است.

مسجد جامع لیون، مناره دینی و فرهنگی و شاهکار معماری در فرانسه

وی افزود: فعالیت‌های اجتماعی مسجد جامع لیون در ماه رمضان بین سفره‌های رمضانی تقسیم می‌شود که در آن ما وعده‌های غذایی کامل روزانه را برای بیش از ۵۰۰ نفر ترتیب می‌دهیم.

همچنین سبد غذایی میان دانش آموزان، نیازمندان، فقرا و خانواده هایی که توان مالی ندارند توزیع می‌کنیم.

وی از همبستگی جامعه مسلمانان در شهر لیون و تمایل آنان به داوطلب شدن برای انجام کارهای خیر و کمک از طریق صندوق مسجد به فقرا و نیازمندانی که مستحق آن هستند، تمجید کرد.

وی تصریح کرد: فعالیت های اجتماعی که در ماه رحمت تشدید می شود و شامل آگاهی بخشی دینی از طریق درس، سخنرانی و خطبه های روزانه که قبل از نماز مغرب، نماز تراویح و خطبه جمعه است.

وی خاطرنشان کرد: این درس‌های فقهی موجب تشویق همبستگی، همبستگی و تساهل و تلاش برای معرفی ارزش‌های بزرگ انسانی دین راستین اسلام می‌شود.

در ماه رمضان، ائمه و قاریان توانا که از نظر صدا زبانزد خاص و عام هستند به اقامه نماز تراویح و تلاوت قرآن می‌پردازند.

شبستان

درباره نویسنده