ی٫ اردیبهشت ۳۰ام, ۱۴۰۳

مسجد جامع شهرکرد با یک معماری منحصر به فرد

مسجد جامع شهرکرد یا مسجد خان از جمله بناهای تاریخی و اماکن گردشگری چهارمحال و بختیاری محسوب می‌شود، این بنا توسط محمدرضاخان ستوده که یکی از خوانین خاندان ریاحی است در سال ۱۲۷۰ ساخته شده و قدمتی در حدود ۲۰۰ سال دارد و در سال ۱۳۵۶ به ثبت ملی رسید.

به گزارش ایسنا، مسجد جامع شهرکرد یکی از بناهای ارزشمند و تاریخی چهارمحال و بختیاری محسوب می‌شود که توسط محمدرضاخان ستوده ساخته شده و به همین دلیل به آن مسجد خان نیز گفته می‌شود، همچنین در مجاورت این مسجد حمام خان وجود دارد، این حمام نیز از آثار تاریخی استان بود و به ثبت ملی نیز رسیده است.

مسجد جامع شهرکرد در دوران قاجاریه ساخته شده و دارای ویژگی‌های معماری منحصر به‌فرد است، برای مثال این مسجد دارای دو شبستان زمستانی و تابستانی بوده و همچنین کاشی‌کاری‌ و آجرکاری‌های زیبایی در آن به کار رفته است، در این مسجد یک حوض سنگی وجود دارد که در بعدها و در سال ۱۳۳۵ ساخته و وقف مسجد شده است.

مسجد جامع شهرکرد دارای معماری خاصی و یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی و گردشگری شهرکرد است.

مسجد جامع شهرکرد یا مسجد خان حدود ۲۰۰ سال قدمت دارد

واحد جولایی در خصوص بنای تاریخی مسجد جامع شهرکرد، اظهار کرد: این مسجد به نام مسجد خان نیز شناخته می‌شود و قدمت آن به دوران قاجاریه برمی‌گردد و از لحاظ معماری یک مسجد چهار ایوانی است، یعنی یک حیاط چهار گوش و دو شبستان زمستانه و تابستانه دارد.

رئیس گروه حفظ و احیای بناهای تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری، افزود: مسجد جامع شهرکرد یا مسجد خان حدود ۲۰۰ سال قدمت دارد و بانی ساخت آن نیز محمدرضاخان ستوده بوده که از خوانین خاندان ریاحی است و به همین دلیل به آن مسجد خان گفته می‌شود.

وی ادامه داد: مسجد جامع شهرکرد از لحاظ معماری با مسجد حکیم اصفهان قابل مقایسه است، یعنی از نظر ایوان‌ها و کاشی‌هایی که در مسجد جامع شهرکرد استفاده شده، می‌توان آن را با مسجد حکیم اصفهان مقایسه کرد، البته مسجد حکیم موجود در اصفهان قدمت بیشتری دارد و مربوط به دوران صفویه می‌شود، اما می‌توان گفت سبک مسجد جامع شهرکرد متاثر از مسجد حکیم اصفهان است، یعنی فرم چهار ایوانی تکرار شده و در ایوان‌ها رواق‌ها شباهت وجود دارد و شاهد استفاده از گلدسته در دو مسجد هستیم، زیرا در دوران صفویه مساجد دارای مناره‌های بلند بودند اما از دوره قاجار گلدسته جایگزین می‌شود.

جولایی عنوان کرد: در مسجد جامع شهرکرد یک کتیبه موجود است که بر روی کاشی‌های دیواره داخلی مسجد کار شده و براساس این کتیبه مسجد در سال ۱۲۷۰ ساخته شده، است.

ایسنا

درباره نویسنده