د٫ اردیبهشت ۱۷ام, ۱۴۰۳

مسجد جامع زاهدان؛ بنایی با معماری عثمانی

سیستان و بلوچستان یکی از استان‌های پر جاذبه ایران است که به واسطه زیبای‌هایش گردشگران بسیاری را به خود جذب کرده است. یکی از زیبایی‌های این استان مسجد جامع زاهدان می‌باشد.

 مسجد جامع زاهدان از دیدنی‌ های سیستان و بلوچستان و بزرگ‌ترین مسجد اهل سنت در زاهدان است. این مسجد را با عنوان مسجد جامع مکی نیز می‌شناسند. نمای بیرونی مسجد جامع زاهدان زیبایی و جذابیت منحصربه‌فردی دارد. هر سال گردشگران زیادی از داخل کشور، کشورهای همسایه، کشورهای عربی و سایر کشورها برای بازدید از این مسجد به زاهدان می‌روند.

 مسجد جامع زاهدان؛ بنایی با معماری عثمانی

معماری مسجد

بنای مسجد جامع زاهدان ترکیبی از معماری ایرانی و اسلوب معماری عثمانی است. تولیت مسجد را مولانا عبدالحمید روحانی بلند پایه سنی مذهب بر عهده دارد. این مسجد زیبا در سال ۱۳۵۳ توسط مولانا عبدالعزیز ساخته شد. مساحت مسجد در ابتدا ۶۰۰ متر مربع بود و تنها دو مناره داشت که ارتفاع هر یک از آن‌ها ۳۷ متر بود. مسجد جامع بعدها در چندین مرحله بازسازی شد و هر بار به مساحت آن افزوده شد.

مسجد جامع زاهدان که نمایی متفاوت از مساجد ایرانی دارد، دارای ۵۳ گنبد است که گنبد مرکز آن ۴۶ متر ارتفاع دارد. بنای مسجد با چهار مناره که ارتفاع هر یک از آن‌ها به ۹۵ متر می‌رسد، از زیبایی منحصربه‌فردی برخوردار است.

مسجد جامع زاهدان ترکیبی از معماری ایرانی و عثمانی است

نمای بیرون مسجد جامع زاهدان، به‌ویژه گنبدهای سفید رنگ بنا، بسیار شبیه مسجد سلطان احمد در استانبول ترکیه است. فضای داخلی مسجد روشنایی قابل‌توجهی دارد. نور زیاد فضای داخل مسجد جامع زاهدان، به‌دلیل تعداد پنجره‌های زیاد مسجد است. در ساخت فضای داخلی مسجد، از مسجدالنبی در مدینه الهام گرفته‌اند. طراحی داخلی مسجد، دیوارها و ستون‌های آن با معماری ایرانی ساخته شده و تزیینات آن نیز کاملا به معماری ایرانی مزین است.

 

 مسجد جامع زاهدان؛ بنایی با معماری عثمانی

مناسب‌ترین زمان سفر به مسجد جامع مکی

استان سیستان بلوچستان جزو استان‌های گرم و خشک ایران است؛ از این‌رو، سفر به زاهدان در فصل‌های گرم، لذت گشت‌وگذار در شهر را از شما می‌گیرد. بهترین زمان سفر به زاهدان و بازدید از مسجد جامع مکی، فصل‌های بهار و پاییز است.

بازدید کامل از تمام بخش‌های مسجد جامع زاهدان حدود دو ساعت از زمان‌ شما را به خود اختصاص می‌دهد. بهترین زمان بازدید از مسجد جامع زاهدان هنگام اذان ظهر و برگزاری نماز ظهر است. روزهای جمعه و در حین برگزاری نماز جمعه نیز زمان مناسبی برای بازدید از مسجد جامع زاهدان است. در این زمان، مسجد به‌دلیل حضور نمازگزاران حال‌وهوایی خاص و روحانی دارد.

سلام نو

درباره نویسنده