پ٫ فروردین ۹ام, ۱۴۰۳

مسجد بزرگ پاریس، سومین مسجد بزرگ اروپا

مساجد از زمان شکل‌گیری همواره به عنوان پایگاه‌های مهم و اثرگذار در مکتب و فرهنگ اسلامی به شمار می‌روند. سبک‌های گوناگون معماری مساجد در دنیا از فرهنگ اسلامی و نیز سبک معماری ملت‌ها الهام می‌گیرند.

مسجد بزرگ پاریس مکانی تاریخی در فرانسه به حساب می‌آید که هدف آن برقراری پیوند و دوستی میان فرانسه و اسلام بوده است. این مسجد که در آن فرایض دین اسلام در کمال آزادی، طهارت، شکوه و عظمت انجام می‌شود، مجموعه‌ای وسیع در زمینی به مساحت تقریباً یک هکتار در محله لاتین پاریس است و بزرگترین مسجد فرانسه و سومین مسجد بزرگ اروپا به حساب می‌آید.

پس از جنگ جهانی اول، دولت فرانسه تصمیم به ‌رسمیت شناختن مسلمانان شمال آفریقا داشت که در جنگ با آلمان همراه با نیروهای فرانسوی جنگیده بودند. مسجد بزرگ پاریس در واقع به عنوان نوعی قدردانی از این مسلمانان که بسیاری از آنها در جنگ با آلمان جان خود را از دست دادند، ساخته شده است.

فعالیت‌های این مسجد و سبک معماری آن نشان‌دهنده جنبه‌های کلاسیک و کنونی تمدن اسلامی و هنر اسلامی است، همچنین روشن‌بینی دین و فرهنگ اسلامی را نیز در بر می‌گیرد. سبک معماری مسجد بزرگ پاریس Hispano-Moorish بوده، معماری Moorish معماری اسلامی در شمال آفریقا و بخش‌هایی از اسپانیا و پرتغال است. مناره این مسجد ۳۳ متر ارتفاع دارد و پس از جنگ جهانی اول بین سال‌های ۱۹۲۲ تا ۱۹۲۶ ساخته شد.

گفته می‌شود در ساخت این مسجد از چوب گردو و سدر و برای تزیین آن از اصیل‌ترین روش‌های معماری اسلامی استفاده شده است. بنای اصلی مسجد بزرگ پاریس همچنین دربرگیرنده یک شبستان مجلل، حمام، دو حیاط و مناری در ضلع مقابل قبله است. همچنین مدرسه، کتابخانه، رستوران، سالن کنفرانس و فروشگاه در مجموعه این مسجد موجود و دیگر این که رستوران این مسجد ارائه‌دهنده غذاهای کاملا حلال است.

در محوطه وسیع بیرونی این مسجد یک حوضچه بزرگ مرمر قرار دارد و در آن یک فواره آب برای وضو گرفتن وجود دارد، همچنین برای افرادی که تمایل ندارند در محوطه بیرونی وضو بگیرند، یک اتاق برای وضو نیز در نظر گرفته شده است.

حیاط بزرگی که مسجد پاریس از آن برخوردار است، این امکان را فراهم آورده که در زمان وجود تعداد زیاد نمازگزاران، عده‌ای در این محوطه به نماز بایستند. گیاهان موجود در باغ مسجد که نام هریک بر روی آن ذکر شده، از دیگر نکات جالب توجه است.

شبستان این مسجد با فرش‌ پوشانده شده و گفته می‌شود در دوران پهلوی دوم فرش‌هایی زیبا و گران‌قیمت به آن هدیه شده است. در شبستان مسجد حاضر همچنین ستون‌هایی از جنس مرمر به چشم می‌خورد که با قوس‌هایی معروف به قوس‌های نعل اسبی به یکدیگر متصل شده است.

 

فاطمه نصرتی

درباره نویسنده