ش٫ اردیبهشت ۲۹ام, ۱۴۰۳

مسجد بدون نمازگزار اتوبان ساوه – تهران چرا ساخته شد؟

سال‌هاست که گنبد نقره ای و گلدسته‌های مسجدی که در مسیر آزادراه ساوه – سمت تهران و در محدوده شهرستان زرندیه احداث شده برای رانندگان و مسافران این مسیر منظره‌ای تکراری و آشنا شده است اما بلا استفاده بودن این بنای مذهبی سوالی است که در ذهن بسیاری از مسافران و رهگذران نقش بسته است.

درب مسجد امام رضا (ع) حاشیه اتوبان ساوه – تهران سال‌هاست که به روی مسافران بسته شده و اصولا هیچ خودرویی چه سواری و چه سنگین نمی‌تواند به آن نزدیک شود زیرا راه دسترسی ندارد و به موازات اتوبان هم یک بلوار احداث شده که روزگاری قرار بود محور شریانی آنچه شهرک مبل‌اش می‌نامند، باشد.

اما سیمای کنونی این مسجد که قطعا هزینه‌های سنگینی برای احداث آن شده بسیار ناامیدکننده است زیرا اکنون هیچ یک از کارکردهای یک مسجد بین راهی ندارد و مسافران و رانندگان هم قادر نیستند برای اقامه نماز، استفاده از سرویس بهداشتی یا حتی دقایقی استراحت به آن رجوع کنند و آنچه روز گذشته مشاهده کردم یک نگهبان در آنجا مستقر است و شماری از سگ‌های ولگرد هم در اطراف مسجد پرسه می زنند که هرگز زیبنده یک مکان مقدس و مذهبی نیست.

این در حالی است که آزادراه همدان – ساوه به تهران محور شریانی و اصلی برای برقراری ارتباط استان‌های غربی کشور به پایتخت و بالعکس محسوب می‌شود و حتی مسافران کشور عراق به خصوص در ایام اربعین حسینی هم از این مسیر تردد می‌کنند و نیاز است برای ادای فرائض دینی و استراحت رانندگان، این مسجد در مدار استفاده قرار گیرد.

چندی پیش مدیر انجمن حافظان طبیعت ساوه و زرندیه مطلبی با عنوان «مسجد آزاد راه ساوه -تهران چه کارکردی دارد؟» را برای خبرنگار ایرنا ارسال کرد و در آن از وضعیت نامعلوم این مکان مقدس انتقاد داشت.

«مهدی فرقانی پور» گفت: برای مسافران و تردد کنندگان آزاد راه ساوه – تهران و مسیر شهرک مبلمان زرندیه، مسجد نوساز و خوش نمایی که نام مبارک امام رضا علیه السلام را به خود گرفته، تصویری آشنا است اما برای این مسجد راه دسترسی وجود ندارد و درب آن هم بسته است.

وی در ادامه، اظهار کرد: سئوالی که پیش می آید این است که فلسفه وجودی و ساخت این مسجد چیست و چه کارکردی دارد و با وجود هزینه زیادی که برای ساخت آن شده تا چه زمانی باید بلا استفاده بماند؟ در حالی که اکنون بیش از ۱۰سال است که شرایط این بنا به همین گونه است.

در همین رابطه فرماندار زرندیه به ایرنا، گفت: راه اندازی این مسجد برای مسافران و خودروهای عبوری در دستور کار قرار دارد و در این راستا با اداره تبلیغات اسلامی هم رایزنی‌هایی به عمل آمده است.

«سیامک سلیمانی» گفت: چندی پیش هم استاندار مرکزی از منطقه‌ای که مسجد در آن احداث شده و به شهر مبل موسوم است، بازدید داشت و احیای این ناحیه صنعتی و مسجد آن در دستور کار قرار دارد.

وی گفت: تلاش می‌شود این مسجد را در هماهنگی با مراجع ذیربط از جمله سازمان تبلیغات اسلامی و سرمایه گذاران آن ناحیه صنعتی فعال کنیم.

فرماندار زرندیه گفت: در رایزنی‌هایی که با سرمایه گذاران شهر مبل داشتیم، آنها نیز اعلام آمادگی کردند که مسجد را برای استفاده مسافرانی که از استان‌های غربی کشور و همچنین کشور عراق به خصوص در ایام اربعین از محور مذکور تردد دارند، بازگشایی کنند و نسبت به ایجاد راه دسترسی آن هم اقدام شود.

مسجد بدون نمازگزار اتوبان ساوه - تهران چرا ساخته شد؟
 تصویری از مسجد امام رضا در حاشیه اتوبان ساوه به تهران

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان زرندیه نیز گفت: با توجه به اینکه امور مساجد از زیرمجموعه‌های سازمان تبلیغات اسلامی است اما از حدود ۲ ماه پیش قرار شد که وضعیت قوانین و مقررات مربوط به مدیریت امور مساجد در سطح کشور تعیین تکلیف شود و هنوز هم ابلاغ اصلی به دست ما نرسیده اما در صورتی که ما به عنوان متولی این بنای مذهبی تعیین شویم حتما اقدامات مدنظر را برای بهره برداری از آن انجام خواهیم داد.

حجت الاسلام قربانی، اظهار کرد: با توجه به اینکه بنده دبیر ستاد اقامه نماز شهرستان هستم در صحتبی که با فرماندار زرندیه داشتم، قرار است به زودی از مسجد امام رضا اتوبان ساوه به تهران بازدید کنیم و دلایل بسته ماندن آن را بررسی کنیم.

وی تاکید کرد: ابتدا باید متولی این مسجد را معلوم کنیم و در گام بعد هم نسبت به گشایش آن اقدام نماییم.

به هر حال سال‌هاست این مسجد بدون استفاده مانده است و بهتر است هرچه زودتر برای جلوگیری از استهلاک هرچه بیشتر بنا و همچنین ترویج فرهنگ نماز و ایجاد بستری برای خدمات دهی به مسافران عبوری، تکلیف آن مشخص شود.

درباره نویسنده