چ٫ اردیبهشت ۵ام, ۱۴۰۳

مسجد امام خمینی(ره) بروجرد، شاهکار معماری اسلامی است

مسجد امام خمینی (ره) یکی از بزرگ‌ترین مساجد تاریخی کشور است و شاهکارهای معماری اسلامی است، بر اساس اسناد تاریخی این مسجد در زمان فتحعلی شاه قاجار و در سال ۱۲۰۹ قمری بر روی ویرانه‌های یک مسجد قدیمی دیگر ساخته‌شده است.

مسجد امام خمینی (ره) همزمان با دو نمونه نسبتاً مشابه در شهرهای قزوین و تهران ساخته شد که این مساجد در دوره پهلوی بانام مسجد شاه شناخته شدند و پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی بانام مسجد امام خمینی (ره) تغییر نام یافتند.

معماری مسجد امام خمینی (ره) بروجرد برگرفته از معماری مسجد شاه تهران است که به لحاظ فرم معماری از نوع مساجد چهار ایوانی محسوب شده و نمای کلی آن همانند مسجد امام خمینی (ره) تهران و مسجدالنبی (ص) قزوین است  اما به لحاظ مساحت از این مساجد بزرگ‌تر و قدیمی‌تر است.

مسجد امام خمینی (ره) بروجرد با وسعتی بیش از هفت هزار مترمربع بزرگ‌ترین مسجد تاریخی غرب کشور محسوب می‌شود.

این مسجد دارای چهار ایوان بزرگ واصلی است که در هنگام ساخت با کاربری دوگانه مسجد و مدرسه ساخته‌شده و به‌عنوان حوزه علمیه مورداستفاده طلاب علوم دینی قرارگرفته است.

این مسجد با دارا بودن هشت حجره بزرگ، محل تحصیل طلاب علوم دینی بوده و در ادوار مختلف تاریخ به‌عنوان مدرسه علوم دینی کاربرد داشته است.

مسجد امام خمینی (ره) بروجرد از قدمت تاریخی بالایی برخوردار است به‌طوری‌که این مسجد از چند نمونه مشابه خود در کشور قدیمی‌تر است.

بر اساس کتیبه‌های تاریخی شامل الواح گچی که بالای ایوان اصلی نصب‌شده تاریخ اتمام این بنا به سال ۱۲۰۹ برمی‌گردد اما بخشی از کاشی‌کاری‌های ایوان‌های اصلی آن در دوران قاجاریه انجام‌شده است.

مسجد امام خمینی (ره) بروجرد مکانی برای تجمع  مردم شهر بوده و به‌گونه‌ای ساخته‌شده که به کلیه میدان‌های اصلی شهر دسترسی دارد.

این  مسجد دارای سه درب در قسمت‌های مختلف است وبا مسجد با توجه به اتصالی که به بازار اصلی دارد محل تردد عابران و اتصال قسمت ابتدایی بازار به قسمت داخلی آن است.

قسمت‌هایی از این مسجد در زلزله سال ۸۵  شهرستان بروجرد تخریب شد، به نحوی که به ایوان جنوبی مسجد آسیب جدی وارد شد به‌گونه‌ای که تزئینات زیر ایوان فروریخته و بخش‌هایی از ایوان ترک‌های عمیق برداشته است.

مسجد امام بروجرد  از مدارس و حوزه‌های معتبر دینی در سال‌های گذشته بوده و در زمان حیات مرجع عالی‌قدر جهان تشیع آیت الله بروجردی این مسجد از حوزه‌های مهم تحصیل طلاب علوم دینی محسوب شده  و از رونق بسیاری برخوردار است.

مساجد جامع و امام بروجرد از مهمترین میراث معنوی لرستان محسوب می شوند و این مساجد در ایام مختلف سال پذیرای گردشگران بسیاری از سراسر استان و کشور هستند.

باتوجه به اینکه اقدامات مناسبی در راستای معرفی جاذبه های گردشگری بویژه گردشگری مذهبی استان  صورت نگرفته باشد باید تلاش شود با بهره گیری از ظرفیت های چون رسانه و فضای مجازی این ظرفیت ها بیشتر به مردم معرفی شوند.

قدمت و تاریخچه بناهای تاریخی مذهبی در استان لرستان نشان، که با توجه به قدمت آثار باستانی و تاریخی موجود در استان و آب و هوای چهار فصل و مطلوب استان، فرصتی برای تقویت گردشگری مذهبی در استان لرستان است که باید مورد توجه قرار گیرد.

شبستان

درباره نویسنده