ش٫ اردیبهشت ۱۵ام, ۱۴۰۳

مسجد «امام حسین» دبی جواهری در قلب امارات

دبی، یکی از بزرگ ترین و پرجمعیت ترین شهر امارات متحده عربی است که القابی مانند ثروتمندترین و پیشرفته ترین کشور مسلمان جهان هم به آن می دهند.  این کشور توریسم پسند، مساجد زیبای زیادی را نیز در خود جای داده است.

مسجد امام حسین دبی، یکی از این مساجد زیبا است که  به دست جامعه ایرانیان و همکاری جمعیت هلال احمر در سال ۱۹۷۹ در منطقه جمیرا، رو به روی بیمارستان ایرانیان احداث شده است و اهالی دبی این مسجد را به عنوان مسجد ایرانیان می شناسند.

مسجد امام حسین در زمینی به وسعت ۶ هزار متر به مساحت دو هزار و ۵۰۰ متر مربع بنا شده است. معماری مسجد امام حسین برگرفته از سبک شبه فاطیمون و ایرانی است که سبک معماری فوق العاده زیبای ایرانیان را به تصویر می کشد.

مسجد امام حسین (ع) دبی با کاشی هایی به رنگ آبی فیروزه ای تزیین شده است و نمادی از معماری اسلامی را دارا است.

گنبد و دیوارهای این مسجد از کاشی های ظریف پوشیده شده است و طراحی و معماری این مسجد به گونه ای است که هر گردشگری را به سمت خود جذب می کند. مسجد امام حسین به دلیل شهرت خوبی که دارد، برای اهل سنت نیز قابل احترام است.

مسجد امام حسین در دبی دارای یک مهمان سرا، بخش اداری و کتابخانه مشهوراست.  این مسجد، محل برپایی نماز جمعه و دفتر نماینده مقام معظم رهبری است.

کتابخانه این مسجد دارای کتاب هایی به زبان های مختلف است که گردشگران غیر مسلمان می توانند ۴ بار در هفته از آن بازدید کنند.

این کتابخانه یک کتابخانه معمولی نیست، بلکه در این کتابخانه امکان بحث علمی و آگاهی هر چه بیشتر از ادیان دیگر توسط کارشناس کتابخانه وجود دارد. محتوای عموم کتاب ها دینی و علمی است.

در این کتابخانه هم چنین کتاب های زیادی به زبان های فارسی، انگلیسی، عربی و اردو وجود دارد. کتابخانه مسجد امام حسین در دبی علاوه بر قرار دادن کتاب های نفیس تعداد زیادی کتاب با موضوع کودک و نوجوان در خود جای داده است.

 

بنابراین گزارش، در مسجد امام حسین دبی علاوه بر آموزش دستورالعمل های دینی در روز های خاصی از روز دعای جوشن کبیر تلاوت می شود. هم چنین پس اقامه نماز در سه نوبت صبح، ظهر و عصر تلاوت قرآن و سخنرانی انجام می شود.

از دیگر برنامه های مسجد امام حسین در دبی می توان به بحث های علمی، دینی، مراسم روضه خوانی، اقامه نماز جماعت، جلسات قرائت قرآن، تفسیر قرآن کریم برای بانوان و آقایان اشاره کرد.

از جمله فعالیت‌های این مسجد،  کلاس‌های قرآن و احکام، پاسخ‌ گویی به مسایل شرعی، برگزاری مراسم‌های مختلف مذهبی، رسیدگی به امور شیعیان و نیاز‌مندان و رسیدگی به مواردی که به مقام معظم رهبری ارتباط پیدا می‌ کند، است. این مرکز در بالا بردن همبستگی میان شیعیان بسیار مؤثر بوده است.

 

 

درهای مسجد امام حسین به روز غیر مسلمانان نیز باز است و  غیر مسلمان با حجاب اسلامی می توانند وارد مسجد شوند.

چاپ نشریه‌ ای به نام «نسیم»، برای نوجوانان و بزرگسالان ایرانی شیعه مذهب مقیم امارات از جمله فعالیت‌های فرهنگی است که در مسجد امام حسین در دبی جریان دارد.

دولت امارات هیچ کمک مالی به مسجد شیعه ندارد و هزینه مساجد و حسینیه‌ ها توسط شیعیان تأمین می ‌شود.

شبستان

درباره نویسنده