ش٫ اردیبهشت ۱۵ام, ۱۴۰۳

مسجد آقا بزرگ ؛ تنها مسجد ۵ طبقه جهان

مسجد آقا بزرگ مجموعه ای متشکل از مسجد و مدرسه است که منسوب به ملا مهدی نراقی است. این بنا در زمان پادشاهی محمدخان قاجار و به دست یک آدم نیکوکار به نام حاج محمدتقی خانبان و پسرش ساخته شد. چیزی که باعث زیباتر شدن این مسجد شده است، تزیینات و عناصر نفیسی است که در آن استفاده شده است. مقرنس کاری های سردر مسجد و گچ بری های ظریف و کاشی کاری های بی نظیر، همه باعث شده اند تا شما با یک اثر تاریخی بی نظیر طرف باشید.

مسجد آقا بزرگ

در این بنای تاریخی هم نشانه هایی از معماری غربی وجود دارد. همان طور که در کاخ عالی قاپو و کاخ گلستان و… هم این نشانه ها وجود دارند. ولی معماری ایرانی آن به دوره صفویه برمی گردد و از طرح های آن زمان استفاده شده است.

ملا محمد مهدی نراقی یکی از مجتهدان کاشانی بود که در زمان تولد فرزندش فوت می کند و نام پدر را بر روی پسر می گذارند. پسر ملا محمد هم دنباله رو پدرش بود و مجتهد شد. مردم کاشان برای این که پدر و پسر را اشتباه نگیرند، پدر را آقا بزرگ و پسر را آقا کوچک نامیدند. از این رو نام مسجد را برای قدردانی از کارهای ملا محمد مهدی نراقی، مسجد آقا بزرگ نامیدند.

 

همان طور که پیش تر گفتیم، این مسجد یک مدرسه هم دارد. مدرسه آقابزرگ به سبک مدارس چهار باغ و صدر اصفهان ساخته شده است و پلان مسجد آقابزرگ کاشان هم دارای سه شبستان است.کتیبه های مسجد آقا بزرگ توسط محمد ابراهیم، محمد حسین و سید صادق کاشانی که از خوشنویسان برجسته آن زمان بودند، نگاشته شده است.

 

مسجد آقا بزرگ

مسجد آقابزرگ ۵ طبقه دارد و دو صحن یا حیاط در بالا و پایین دارد. یکی از نکات اصلی معماری این مسجد این است که مسجد و مدرسه را تلفیق کرده است و در آن همه فضاهای متنوع و مورد نیاز مدرسه و مسجد با هم قرار گرفته است. این نوع ساختار در واقع به نوعی شکستن اصول طراحی سنتی است و قابل قیاس با نمونه های دیگر نیست و همین موضوع آن را به یک شاهکار معماری تبدیل کرده است.

۵۲ سال پیش در چنین روزی، یعنی بیست و یکم اوت سال ۱۹۶۹ میلادی (۳۰ مرداد ۱۳۴۸)، مسجدالاقصی قبله اول مسلمانان جهان توسط صهیونیست‌ها به آتش کشیده شد که در اثر آن، به این مکان مقدس و تاریخی، آسیب‌های زیادی وارد شد.

به همین دلیل در اجلاس وزیران امور خارجه کشورهای اسلامی در تهران، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران به این اجلاس پیشنهاد کرد تا سالگرد آتش زدن مسجدالاقصی توسط اسرائیل به عنوان روز جهانی مساجد تعیین شود که مورد پذیرش قرار گرفت و از آن به بعد ۲۱ اوت مصادف با ۳۱ مرداد هر سال به عنوان روز جهانی مساجد در تقویم نامگذاری شده است.طبق آمار در ایران حدود ۷۲هزار مسجد وجود دارد که بسیاری از آن بعد از انقلاب سال ۱۳۵۷ ساخته شده است.

توریسم آنلاین

درباره نویسنده