ش٫ اردیبهشت ۲۹ام, ۱۴۰۳

مرمت موزه‌های گنجعلیخان و سکه کرمان آغاز شد

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان از آغاز عملیات مرمتی ۲ موزه گنجعلیخان و سکه کرمان با اعتباری معادل ۱۳ میلیارد ریال خبر داد.

 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمان، مجتبی شفیعی با اعلام این خبر افزود: در عملیات مرمتی ۲ موزه گنجعلیخان و سکه کرمان اقداماتی همچون تراشیدن اندود فرسوده و گچ سقف، مرمت و اجرای سنگ فرش و سایر امور ترمیمی برای هر ۲ بنای تاریخی انجام می‌ شود که تا پایان سال جاری به اتمام می‌رسد.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان اظهار داشت: با توجه به اینکه موزه‌های گنجعلیخان و سکه کرمان در مرکز بافت تاریخی قرار گرفته‌اند، بنابراین در طول سال میزبان تعداد زیادی از مسافران و گردشگران هستند که باید مرمت این ۲ اثر در اولویت کاری قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: مرمت تعدادی از بناهای تاریخی کرمان همچون یخدان مویدی آغاز شده و به خوبی در حال پیشرفت است.

مرمت موزه‌های گنجعلیخان و سکه کرمان آغاز شد

مجموعه تاریخی گنجعلیخان کرمان یکی از بناهای زیبا و تاریخی شهر کرمان به شمار می‌رود که حمام آن با ساختمانی زیبا و آثاری دیدنی، شکوه معماری نیاکان این دیار را به نمایش گذارده است.

دوران صفویه به واسطه حکام پرقدرت، یکی از پررونق و آبادترین دوره های تاریخی ایران در زمینه ساخت بناهای عمومی از قبیل مسجد، کاروانسرا، بازارها، سایر آثار تاریخی محسوب می شود.

گنجعلی‌بیک معروف به گنجعلیخان، حاکم قدرتمند کرمان در زمان شاه عباس صفوی بود که در طول حکومت ۲۸ ساله خود با ساخت اماکن و بناهای متعدد رونق و آبادانی را به این شهر کرمان آورد و میراث گرانبهایی از خود برجای گذاشت.

مهمترین اثر تاریخی دوره گنجعلیخان در کرمان مجموعه ای شامل بازار، چهارسوق، آب انبار، حمام، مسجد، ضرابخانه و مدرسه است که در میدانی بزرگ قرار دارد و به نام این حاکم صفوی نامیده می شود.

حمام تاریخی گنجعلیخان به همراه دیگر بخش‌های این مجموعه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۴۷ با شماره ثبت ۸۲۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مرمت موزه‌های گنجعلیخان و سکه کرمان آغاز شد

گنجینه سکه کرمان نیز در محل ضرابخانه که یکی از عناصر مجموعه گنجعلی خان است قرار دارد.

بنای ضرابخانه ۴۰۰ سال قدمت دارد و نقشه آن به شکل مربع است. در این بنا که در سال ۱۳۷۰ به عنوان گنجینه سکه مورد بهره برداری قرار گرفت، مسکوکات متعلق به ادوار مختلف تاریخی از قبیل اشکانی، ساسانی، اموی، عباسی، قاجار و پهلوی به همراه اطلاعات مربوط به آنها در معرض دید علاقه مندان قرار دارد.

درباره نویسنده