پ٫ اردیبهشت ۱۳ام, ۱۴۰۳

مرمت فاز سوم معماری خانه ملا آقاجان الیفی در کازرون

مسئول اداره میراث‌ فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کازرون از مرمت فاز سوم معماری خانه ملا آقاجان الیفی شهر کازرون خبر داد.

محمدجواد جوکاری مسئول اداره میراث‌ فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کازرون گفت: دهکده گردشگری الیف در بخش کنار تخته و کمارج به لحاظ دارا بودن جاده‌های طبیعی، پوشش گیاهی یکپارچه (بادام وحشی) چشم‌اندازهای زیبا و آثار تاریخی مانند غار طبیعی- تاریخی هفت تن، قبرستان‌های تاریخی، معماری بومی، زبان و گویش خاص از جمله روستاهای هدف گردشگری شهر کازرون محسوب می شود.

او بیان کرد: به منظور ایجاد اشتغال پایدار، رونق صنعت گردشگری و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر، عملیات مرمت معماری کله واری (خانه ملا آقاجان الیفی) با اعتباری بالغ‌ بر ۸۰۰ میلیون ریال از اعتبارات توسعه گردشگری دهیاری الیف برای مرمت، استحکام‌ بخشی، دیوارکشی، نصب درب و پنجره و تأسیسات آب و برق و تبدیل به مجموعه گردشگری خانه ملا آقاجان الیفی و موزه محلی با مشارکت اهالی و  دهیاری روستا آغاز شده است.

جوکاری تصریح کرد: موارد انجام‌شده در فاز سوم مرمت شامل سنگ‌فرش کف به متراژ ۳۰ مترمربع، کنده‌کاری و سفیدکاری سقف و بدنه ۱۶۰ مترمربع، مقاوم‌سازی دیوار اتاق‌ها ۱۰ مترمربع، نصب درب و پنجره، تابلو معرفی و برق‌کشی ساختمان است.

مسئول اداره میراث‌ فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کازرون ادامه داد: مرحوم آقاجان الیفی از بزرگان، دلیرمردان و کدخدای روستای الیف بود که در بین اهالی و روستاهای اطراف و شهر کازرون از احترام ویژه‌ای برخوردار بوده است که این بنا با مساحت ۷۰۰ متر و زیربنای ۲۲۰  متر مربع از سوی وارثان آن مرحوم برای تبدیل به مجموعه گردشگری اهدا و به تملک دهیاری روستای الیف درآمده است.

باشگاه خبرنگاران جوان

درباره نویسنده