س٫ اردیبهشت ۱۱ام, ۱۴۰۳

مرمت شاخص‌ترین برج‌های تاریخی معماری ایران

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی  تفت گفت: فاز دیگری از برج‌های خشتی حسین آباد شفیع پور بهسازی می‌شود.

مهدی جمالیان، رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان تفت گفت: فاز دیگری از مرمت شاخص‌ترین و زیباترین برج‌های خشتی دفاعی در روستای حسین آباد شفیع پور گاریزات آغاز شده است.

او افزود: عملیات مرمتی انجام شده در این برج‌ها آواربرداری و پوشش سقف‌های فروریخته، اندود کاهگل پشت بام و دوخت و دوز شکاف‌های ایجاد شده است.

جمالیان اظهار داشت: این برج ، مدور و دارای ارتفاع بیش از هشت متر است و قدمت آن با توجه به تزئینات موجود به دوره زندیه باز می‌گردد.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان تفت افزود: برج حسین آباد شفیع پور دارای تزئینات منحصر به فردی است که آن را به عنوان یکی از شاخص‌ترین برج‌های دفاعی معماری ایرانی معرفی می‌کنند.

او ادامه داد: از جمله تزئینات این برج‌ها می‌توان به معماری ایرانی نقش بندی شیرازی، نقش بته جقه ایرانی در حاشیه بالای برج و وجود سی و شش سرباز دست به کمر که در مقیاس نسبتاً بزرگ بر روی بدنه برج اجرا شده  اشاره کرد.

جمالیان گفت: این سرباز‌ها مدافع برج بوده و با فرم دست به کمرشان حالت مدافعی دارند. تعداد سرباز‌ها با تعداد فضا‌های داخلی برج برابر است و به نظر می‌رسد که میان این دو تناسبی وجود دارد، زیرا برج از سه طبقه و هر طبقه دارای دوازده فضا است که در مجموع سی و شش فضا را تشکیل می‌دهد.

برج‌های تاریخی حسین آباد شفیع پور با شماره ۲۵۴۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

 

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

درباره نویسنده