پ٫ اردیبهشت ۲۷ام, ۱۴۰۳

مرمت بافت تاریخی روستای اصفهک طبس آغاز شد

 

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان طبس از شروع عملیات مرمت بافت تاریخی روستای اصفهک خبر داد و گفت: برای حفاظت از این بافت ارزشمند نیازمند کمک و همراهی بیشتر اهالی هستیم.

محمد عرب روز دوشنبه به رسانه‌ها بیان کرد: برچیدن اندود کاه‌گل فرسوده، پوشش سقف بعضی فضاهای عمومی و خصوصی تخریب شده، دیوارچینی و اجرای اندود کاه‌گل از جمله عملیات مرمتی پیش‌بینی شده است.

وی افزود: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته یکی از معابر روستا به‌ طور کامل مرمت و در واقع یک مسیر بازدید برای گردشگران احیا خواهد شد.

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان طبس گفت: امیدواریم با تداوم این اعتبارات، کمک و همراهی مردم بتوانیم بافت ارزشمند اصفهک را به‌ صورت کامل مرمت و بازسازی کنیم.

وی اضافه کرد: بافت تاریخی اصفهک یکی از نمونه‌های ناب و اصیل معماری بومی ایرانی و از روستاهای قدیمی شهرستان طبس است که به دیار خشت و آب و آینه شهرت دارد و بازتاب‌دهنده تاریخ گذشته، فنون و فرهنگ و هنر معماری ساکنان این دیار است.

عرب گفت: یکی از مخاطرات مهم این بافت ارزشمند تاریخی، ساخت‌ و سازهای بی‌رویه و غیرهمگن با محیط در اطراف بافت روستاست.

این بافت تاریخی شامل منازل مسکونی، انواع مکان‌های عمومی، خزینه‌ای و مدرسه بوده که شکل اکثر بناها یک طبقه یا ۲ ایوانی و به‌ندرت چهار ایوانی است.

ایرنا

درباره نویسنده