د٫ اردیبهشت ۱۷ام, ۱۴۰۳

مرمت اضطراری طاق ساسانی قلعه اسپهبد خورشید

مرمت اضطراری سازه‌های معماری مربوط به دوره ساسانی در قسمت‌های کاوش شده غار اسپهبد خورشید در سواد کوه مازندران پایان یافت.

پایگاه ملی میراث فرهنگی غار اسپهبد خورشید اعلام کرد با پایان فصل اول کاوش غار اسپهبد خورشید که از اوایل شهریور امسال شروع شد و تا ۲۰ مهر در ضلع غربی ادامه داشت، اقدام های مربوط به حفاظت سازه‌های معماری نیز آغاز و طاق‌های تراس اول ضلع غربی به منظور جلوگیری از آسیب‌های بیشتر، مرمت اضطراری شد.
در فصل نخست کاوش‌ها دو طاق به جا مانده از دوره ساسانی کشف شد.
بنا بر اعلام پایگاه ملی میراث فرهنگی غار اسپهبد خورشید، در کاوش‌ها یک طاقچه با نقش سوار ساسانی، ببر و اسب در کنار نقوش انتزاعی انسانی هم کشف و اقدام ها برای حفاظت از آن هم انجام شد. یک کارگاه تولید جنگ‌افزار‌ها و همچنین آثار و شواهدی از فلزکاری مانند قالب‌ها و ماسه ریخته‌گری، قبضه شمشیر، نوک پیکان و قالب و خنجر و زوبین هم کشف شد و بقایایی از ظروف شیشه‌ای و سفالی هم در این فصل کاوش به دست آمد.
با توجه به مسیر دشوار دستیابی به غار اسپهبد خورشید، مصالح و تجهیزات مربوط به اکتشاف و مرمت، با کمک حدود ۷۰ کوهنورد به محوطه منتقل شد.
طاق طبیعی اسپهبد خورشید دهانه‌ای به طول ۸۵ متر دارد که در ارتفاعات خطیرکوه در حاشیه شرقی جاده سوادکوه واقع شده است و بقایایی از یک قلعه نظامی و مسکونی هم در آن به جا مانده است.
با وجود اینکه غار اسپهبد خورشید در سال ۱۳۸۱ ثبت ملی شد، در سال‌های اخیر به علت فعالیت بی‌ضابطه معادن شن و ماسه و انجام انفجار‌های معدنی در اطراف آن همواره در معرض تهدید قرار داشت. با راه‌اندازی پایگاه ملی برای این اثر طبیعی- تاریخی، پیگیری‌ها برای بهبود وضع این اثر و کاهش تهدید‌های آن، ضابطه‌مند شده است.

صداوسیما

درباره نویسنده