پ٫ فروردین ۹ام, ۱۴۰۳

مدیریت شهری تاریخ و هویت پل شهرستان را بازگرداند

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: افتتاح محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی اصفهان، یک فرصت بی‌نظیر برای مدیریت شهری اصفهان است هویت تاریخی و فرهنگی پل را با طرح‌های گردشگری به آن بازگرداند.

 شیرین طغیانی صبح امروز (یکشنبه) در یکصد و پنجاهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به روز جهانی معلولان، تصریح کرد: اوج توجه به گسترش و توسعه حقوق افراد دارای معلولیت به بعد از دهه هفتاد میلادی باز می‌گردد.

وی افزود: در سال ۱۹۸۲ قانون برنامه جهانی در ارتباط با معلولان که توسط مجمع عمومی ساز مان ملل متحد است تصویب شد و ۱۰ سال بعد در همین روز در سال ۱۹۹۲ به مناسبت قانونی که تصویب کرده بودند، سوم دسامبر به عنوان روز جهانی معلول نامگذاری شد.

طغیانی اضافه کرد: در ایران نیز مصوبات قانونی خوبی برای معلولان داریم؛ آخرین مصوبه مربوط به مجلس شورای اسلامی است که در سال ۱۳۹۶ تحت عنوان قانون جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت به تصویب رسید و به شکلی مشخص فصل دوم این قانون، تحت عنوان مناسب سازی، دسترس‌پذیری و تردد و تحرک برای معلولان است.

وی افزود: همچنین تمام وزارتخانه‌ها به ویژه راه و شهرسازی و کشور و همچنین شهرداری‌ها ملزم به رعایت اصول و قوانین و استانداردهای مربوط به مناسب سازی شده‌اند؛ اگر همین موارد اجرایی که در مجموعه قوانین برای معلولان آمده است انجام شود مطمئن باشید که شرایط تمام فضاهای شهری برای حضور این قشر فراهم می‌شود.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر با اشاره به اقدامات خوبی نظیر تدوین سند جامع و سایر اقدامات اجرایی دیگر مدیریت شهری افزود: به هر حال تا رسیدن به شرایط مطلوب اصفهان فاصله داریم و امیدوارم در کنار مسائلی مثل شهر دوستدار کودک و دوستدار سالمند، شهر دوستدار معلول نیز در اصفهان داشته باشیم و این شهر، شهری همه شمول برای همه اقشار شود.

وی افزود: اصفهان به شبکه شهرهای خلاق پیوسته و قاعدتاً شهری که ادعای خلاقیت دارد باید در تمام عرصه‌ها خلاق باشد و مسلماً برنامه ریزی و طراحی شهری نیز از این امر مستثنا نیست.

طغیانی با اشاره به بازدید خود از شهرک نیروی هوایی گفت: این مجموعه قبل از انقلاب و با معماری خاصی ساخته شده است، طبق گزارشی که از این محل گرفته شده حدود ۴۲۰ پلاک تفکیک شده بین ۵۰۰ تا یک هزار متر مربع در این منطقه وجود دارد که فقط در این منازل مسکونی بیش از چهار هزار درخت موجود است و با مجموع درخت‌هایی که در کل مجموعه وجود دارد شاید حدود هشت هزار درخت در این شهرک وجود داشته باشد.

وی افزود: این مجموعه توسط نیروی هوایی بر اساس پلاک‌بندی‌های موجود فروخته شده است و اگر شهرداری با همان رویکردی که در بقیه مناطق شهری پروانه صادر می‌کند، در این شهرک نیز اتخاذ کرده و بخواهد این قطعات تفکیکی را براساس قاعده ۶۰-۴۰ و براساس همان دستورکاری که در مناطق دیگر انجام می‌شود عمل کند، بخشی از درختان این مجموعه در قسمت ساخت ازبین می‌رود و قسمت دیگر نیز براساس عملیات ساختمانی از بین خواهد رفت.

طغیانی با بیان اینکه شایسته است مدیرت شهری با خلاقیت به این موضوع ورود کرده و این شهرک را تبدیل به یک فضای مناسب برای گردشگری کند، از شهردار اصفهان درخواست کرد تا به این موضوع ورود کرده و کارگروه مناسبی را برای ساماندهی آن تشکیل دهد.

وی تصریح کرد: پیکره پل شهرستان، یک سازه بسیار با ارزش است که در سال ۱۳۶۷ و به ناچار مجموعه نمایشگاه‌های اصفهان در محوطه پشت این پل شکل می‌گیرد؛ دقیقاً جای قرارگیری سالن‌های نمایشگاه هم در حریم رودخانه است و هم در حریم پل شهرستان و به نظر می‌رسد که افتتاح محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی اصفهان، یک فرصت بی‌نظیر برای مدیریت شهری اصفهان است هویت تاریخی و فرهنگی پل را با طرح‌های گردشگری به آن بازگرداند.

طغیانی گفت: پس از آن هویت طبیعی زاینده‌رود در آن محوطه نیز باید مورد توجه بوده و با احیای آن اجازه تعرض به حریم رودخانه داده نشود.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر اصفهان خاطر نشان کرد: این‌بار فرصتی فراهم شده تا به انتقاد بعضی‌ها که معتقدند مدیریت شهری به مباحث تاریخی توجه نمی‌کند، پاسخ داده شود.

منبع:ایمنا

درباره نویسنده