ج٫ فروردین ۱۰ام, ۱۴۰۳

مدرسه روستای سیدبار جدگال چابهار نامزد جایزه جهانی معماری آقاخان شد

یکصدمین مدرسه ابتدایی پویش “ایران من” با طراحی (آرش علی آبادی) در روستای سیدبار جدگال بخش پلان سیستان و بلوچستان نامزد جایزه جهانی معماری آقاخان سال ۲۰۲۲ شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان، یکصدمین مدرسه ابتدایی پویش “ایران من” که در روستای سیدبار جدگال بخش پلان ساخته شده، مهر ماه ۱۳۹۹ و همزمان با آغاز سال تحصیلی با حضور دانش آموزان این روستا به بهره برداری رسید.

این پروژه با طراحی (آرش علی آبادی) و با رویکرد توسعه درون‌زا و نگاه چند کاربردی به فضای کالبدی مدرسه از سال ۱۳۹۶ آغاز و بعد از مراحل پژوهشی و بررسی های محلی مرحله اجرایی آن در روستای سیدبار جدگال از بخش پلان چابهار اجرا شده است و این مدرسه چهار کلاس درس، کتابخانه با کارگاه مخصوص سوزن دوزی دارد.

پویش مدرسه سازی “ایران من” از سال ۱۳۹۳ با همت جمع بزرگی از کارآفرینان و فعالان اقتصادی با هدف ساخت صد مدرسه ابتدایی در استان‌های کمتر برخوردار کشور آغاز به کار کرد.

مدرسه زیبای روستای سید بار جدگال بخش پلان شهرستان چابهار در لیست نامزدهای جایزه جهانی معماری آقاخان سال ۲۰۲۲ قرار گرفت.

گفتنی است جایزه معماری آقاخان جایزه‌ای است که هر سه سال یک بار از سوی بنیاد شبکه توسعه آقاخان به یک یا چند معمار زنده اعطا می‌شود. این جایزه که در سال ۱۹۷۷ میلادی از سوی کریم آقاخان پایه گذاشته شده، از نظر مالی برترین جایزه معماری در جهان به‌شمار می‌آید که به برندهٔ این جایزه یک میلیون دلار داده می‌شود.

جایزه معماری آقاخان بر روی شیوه‌های بومی و اسلامی و راهکردهای معماری کهن و نوین در توسعه جهان سوم نیز متمرکز است.

خبرگزاری پانا

درباره نویسنده