د٫ اردیبهشت ۳۱ام, ۱۴۰۳

محلات شهر قزوین باید بر اساس هویت‌های تاریخی همان محله احیا شود

معاون سازمان زیباسازی شهرداری قزوین گفت: یکی از موضوعاتی که در مبحث سیما و منظر شهری استفاده می‌شود، زنده نگه داشتن معماری ایرانی و اسلامی است و محلات شهری باید بر اساس هویت‌های تاریخی همان محله احیا شود.

رنگ‌ها در شهر علاوه بر تاثیراتی که در حوزه زیبایی شناختی، معانی و مفاهیم می‌گذارند، از نظر عاطفی و روانی‌ نیز اثرگذار بوده و به شهر هویت می‌بخشند ؛ محله‌ها، خیابان‌ها و میدان‌ها اغلب به دلیل حجم، بافت و رنگ‌های متفاوتی که دارند بر مخاطب تاثیر گذاشته و در خاطره آن‌ها ماندگار می‌شوند.

برای شهری مثل قزوین با یک بافت تاریخی و سابقه مذهبی که گوشه و کنار آن آکنده از تجارب معنوی بوده و بیشتر معابر آن به نام شهدای دفاع مقدس مزین شده است، هر نوع طرح و رنگی باید با این هویت منطبق باشد.

از آنجایی که نمی‌توان از نقش رنگ در فضای شهر چشم پوشید و انتخاب آن را به عهدە مصالح سپرد، بنابراین سازمان زیباسازی شهرداری با هدف تحقق اهداف اشاره شده دست به کار می‌شود و با درهم آمیزی رنگ و نور به فضای شهر جلوه‌ای تازه می‌بخشد.

مردم شهر قزوین از تابستان سال جاری تاکنون برای پل‌های زیرگذر راه ‌آهن در جنوب شهر و روگذر شهید سلیمانی بالاتر از صدا و سیما درخواست زیباسازی داشتند که تا الان ۶۰ درصد عملیات زیباسازی در آن‌ها اجرایی شده است.

برای اطلاع از آخرین جزییات اجرای عملیات زیباسازی در این پل‌ها سوالاتی از حسن حسن دوست معاون سازمان زیباسازی شهرداری قزوین صورت گرفت:

ایرنا. با توجه به تاریخی بودن شهر قزوین، معماری این شهر با بافت آن همگونی دارد یا نه، موارد زیادی مشاهده شده که حکایت از طرح‌ها و نمادهای رومی دارد.

یکی از موضوعاتی که در مبحث سیما و منظر شهری استفاده می‌شود، زنده نگه داشتن معماری ایرانی و اسلامی است و محلات شهری باید بر اساس هویت‌های تاریخی همان محله احیا شود، خیلی از بافت‌های شهری ما دارای هویت غنی و تاریخی هستند و تلاش شده تا سیاست‌های و برنامه‌های زیباسازی نیز بر اساس همین هویت مداری عملیاتی شود.

ایرنا. موضوع نمای ساختمان که الان بکارگیری از نماهای رومی زیاد شده است آیا این موضوع رعایت می‌شود؟ چرا کسی جلوگیری نمی‌کند؟

معماری ایرانی اسلامی به عنوان یک اصل شناخته شده است، از شروع عملیات ساختمانی تا پایان کار، در انتخاب کار می توانیم ورود پیدا کرده و بگوییم از نماهای رومی استفاده نکنند، اما که این روند کند پیش رفته و دستگاه‌های متولی باید در این رابطه نظارت بیشتری داشته باشند.

ایرنا. بافت‌های فرسوده شهر قزوین دارای بناهای تاریخی هستند، با این حال مردم ساکن در این مناطق گله دارند و مدام دنبال شرایطی هستند که بتوانند از این محلات به مناطق بالای شهر قزوین منتقل شوند، برای زیباسازی و ایجاد یک فضای مناسب در این مناطق چه کارهایی صورت گرفته است؟

بافت های فرسوده محله شیخ آباد و محلات دیگری که بافت تاریخی دارد تحت عملیات زیباسازی و زنگ آمیزی قرار گرفته است، همیشه تلاش کردیم در بافت‌های فرسوده نورپرداری و سیما و منظر شهری را به بهترین شکل ممکن رعایت کنیم، هم اکنون نیز در سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری در قسمت تاریخی سبزه میدان عملیات احیای این بافت را در دستور کار دارد که بعد از آن می توان برای زیباسازی هر چه بیشتر آن برنامه ریزی کرد.

محلات شهری قزوین باید بر اساس هویت‌های تاریخی همان محله احیا شود

ایرنا. پل راه آهن که از قبل مورد مطالبه مردم بوده ، هنوز زیباسازی نشده و مردم این ناحیه خواهان رنگ آمیزی و افزایش روشنایی آن هستند؟ این فرآیند تا کجا پیش رفته است؟

در یک ماه گذشته شستشوی بدنه و سقف این پل به اتمام رسیده و با دستگاه‌های مخصوص به مدت ۲ هفته مستمر نظافت بستر این پل برای رنگ آمیزی آماده شد است، سفارش خرید رنگ نیز صورت گرفته و تاکنون ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان رنگ خریداری شده که این مبلغ جدای از دستمزد رنگ کار است.

متاسفانه یکی از مشکلاتی که سبب شد تا رنگ آمیزی این پل به تاخیر بیافتد، شرایط جوی نامساعد،تغییرات فصلی و بارش نامنظم بوده که اجازه اتمام کار نداده است؛ به طوری که آب و هوا به حدی ثبات نداشته که بتوانیم این کار را ادامه دهیم و چون بستر هنوز خیس است امکان رنگ آمیزی دیوارها غیرممکن می باشد؛ با این حال جدای از رنگ آمیزی پل،  ۲۸ دستگاه لامپ پروژکتور ۱۲۰ وات برای بدنه نیز خریداری شده تا روشنایی آن را هرچه سریع تر به اتمام رسانیم.

ایرنا. مدت زمان لازم برای اتمام زیباسازی پل زیرگذر راه آهن چقدر است؟

تمام فرآیندهای آن از زمان شروع تا پایان، یک هفته به طول می‌انجامد و اگر شرایط آب و هوایی آماده شود، کار چندان سختی پیش رو نمی‌ماند، البته ناگفته نماند که بستر این پل آماده شده و هم اکنون با وجود سختی‌ها حدود ۶۰ درصد آن زیباسازی شده است؛ اما لازم است که دیواره و بستر خشک شود تا مابقی کارها را انجام دهیم؛ چرا که اگر لایه اول رنگ آمیزی شود و بستر خشک نباشد، رنگ پوسته کرده و تمام هزینه‌ها هدر می‌رود.

ایرنا. در مورد پل بلوار شهید سلیمانی بالاتر از صدا و سیما نیز بفرمایید چه اقداماتی تاکنون صورت گرفته است؟

ما در این رابطه قول مساعد داده بودیم که کارها به نحو مطلوب انجام شود، بر همین اساس نقش برجسته و رنگ آمیزی آن در دستور کار قرار گرفته است؛ با این نکته که عملیات زیباسازی و رنگ آمیزی در پل بلوار شهید سلیمانی یک طرف آن کامل شده و در همین هفته بصیرت نیز رونمایی شد و از دیوار سردار شهید سلیمانی نیز رونمایی کردیم، فقط یک طرف دیگر پل مانده که قرار شده به همراه نورپردازی آن تکمیل شود.

شرایط پل انتهای بلوار شهید سلیمانی به لحاظ جذب رطوبت به نوعی است که بارندگی نمی‌تواند آن را خیس کند، اما در مورد پل راه آهن وقتی بارندگی می شود ۲ تا سه هفته طول می کشد تا بستر آن خشک شود.

هم اکنون پل انتهای بلوار سردار شهید سلیمانی به عنوان زیر گذر پل ناحیه منفصل شهری اسماعیل آباد بوده و موضوع پروژه نیز دیوارنگاره تمثال سردار سلیمانی و طراحی چهره ایشان با شعار “مرد میدان”  است؛ این نقاشی دیواری در دو فاز اجرا می‌شود که فاز اول پایان یافته و فاز دوم پروژه آغاز شده است؛ با این نکته که مساحت هر دو فاز این پروژه مجموعا ۹۰۰ متر مربع بوده و به تفکیک فاز یک آن ۴۰۰ متر مربع عملیاتی شده است.

ایرنا. زیباسازی شهر در طرح بازآفرینی شهری برای کدام یک از پل‌های دیگر عملیاتی می‌شود؟

سه منطقه شهری تقریبا به شکل توازن تحت عملیات زیباسازی شهری قرار گرفته است؛ همچنین موضوع رنگ آمیزی و تندیس شهری و نورپردازی در پل‌های مرکزی شهر نیز به خوبی رعایت شده است، به طوری که در جنوب و شمال شهر هم نورپردازی صورت گرفت، با این حال اگر مکانی هست که نیاز به ورود جدی دارد باید اعلام شود تا بررسی کنیم؛ اما به طور کلی خیابان‌هایی که این قابلیت را داشتند، تحت زیباسازی قرار گرفتند و مشکلی در این رابطه نداریم.

ایرنا. کلام آخر شما با مخاطبان ایرنا:

سازمان زیباسازی شهرداری قزوین تمام تلاش خود را به کار گرفته تا با احیای هویت ایرانی و اسلامی در مناطق مختلف شهر قزوین و متناسب با بافت هر منطقه عملیات رنگ آمیزی را در دستور کار قرار دهد.

ایرنا

درباره نویسنده