پ٫ فروردین ۹ام, ۱۴۰۳

متریال نمای دیوار داخلی!

انتخاب  متریال نمای دیوار داخلی یکی از مهم ترین مواردی است که باید در دکوراسیون داخلی مورد توجه قرار بگیرد. در حال حاضر مصالح مختلفی در بازار وجود دارد که هر کدام از آن ها برای کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند.

با توجه به این که هریک از این مصالح دارای برخی مزایا و معایب هستند ممکن است انتخاب بهترین متریال نمای دیوار داخلی برای برخی از افراد دشوار باشد. از این رو در این مقاله تصمیم گرفتیم تا به معرفی انواع دیوارپوش و بهترین متریال نمای دیوار داخلی بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

 
انواع مصالح برای نمای دیوار
  1. دیوارپوش ها

    دیوارپوش ها در انواع مختلفی در بازار موجود هستند که می توانند در فضاهای مختلف ساختمان به کار روند. دیوارپوش ها به دو صورت پانلی و رولی عرضه می شوند که با قرار گرفتن در کنار یکدیگر بر روی دیوار نصب می شوند. برخی از دیوارپوش های رایج و پرکاربرد در ساختمان عبارتند از:

    • دیوارپوش چرمی
      چرم یکی از دیوارپوش های نسبتا گران است که معمولا در دکوراسیون های ساختمان های لوکس مورد استفاده قرار می گیرد. چرم ها در رنگ های شکلاتی و سیاه و طبیعی موجود هستند هرچند این دیوارپوش ها ظاهری لوکس به ساختمان می بخشند اما با توجه به این که چرم از نظر بصری بسیار گیرا است و می تواند در طولانی مدت چشم را خسته کند بهتر است بر روی تمام دیوارها انجام نشود و تنها در نقاط عطف ساختمان نصب و اجرا شود.
    • دیوارپوش پارچه ای
      یکی از انواع دیوارپوش های مورد استفاده در ساختمان ها دیوارپوش پارچه ای است. جنس این دیوارپوش همان مواد طبیعی به کار رفته در پارچه و الیاف ویسکوز است. یکی از مهم ترین مزایای دیوارپوش پارچه ای ایجاد تناسب با بخش های دیگر دکوراسیون داخلی به ویژه مبلمان است. نصب و اجرای این دیوارپوش ها بسیار راحت است اما باید توسط یک فرد ماهر انجام شود. رایج ترین پارچه های به کار رفته در دیوارپوش های پارچه ای عبارتند از: مخمل، ساتن، ژاکارد، چرم، ابریشم و …
    • دیوارپوش پی. وی. سی
      جنس این نوع از دیوارپوش پی. وی. سی است که در رنگ ها و طرح های مختلفی در بازار موجود است. با توجه به این که این دیوارپوش ها از قابلیت شستشو برخوردار هستند و در مقابل نفوذ آب و آلودگی مقاوم هستند، می توان از آن ها در دیوار سرویس های بهداشتی نیز استفاده کرد.

    دیوار پوش چرمی | شرکت معماری و دکوراسیون داخلی تهران دیزاین سنتر

  2. کاغذ دیواری

    متنوع ترین متریال نمای دیوار داخلی کاغذ دیواری است. کاغذ دیواری در طرح ها و رنگ های بسیاری تولید می‌شود و به راحتی می توان آن را با سایر عناصر دکوراسیون داخلی ست کرد. از مهم ترین دلایلی که اغلب افراد، علاقه مند به استفاده از کاغذ دیواری در نمای ساختمان هستند نصب سریع و راحت و مقرون به صرفه بودن آن است. یکی از انواع جدید کاغذ دیواری، کاغذ دیواری ضد زلزله است که علاوه بر زیباسازی فضای داخلی ساختمان، در مقابل زمین لرزه هم مقاوم.

    استفاده از کاغذ دیواری در نمای دیوار | شرکت صدف پک

  3. نمای سنگی دیوار

    یکی از انواع متریال نمای دیوار داخلی سنگ است. سنگ مرمر، سنگ آنتیک و سنگ فومی از پرکاربردترین آن ها هستند. البته از آن جایی که استفاده از سنگ برای پوشاندن سطح دیوار نسبت به سایر مصالح گران تر است، در اغلب موارد تنها بر روی دیوارهای کانونی اجرا می شوند.

    یکی از مهم ترین مزایای استفاده از سنگ در نمای دیوار داخلی کمک به بهبود عملکرد آکوستیکی فضا است. زیرا سنگ با جذب صدا، اکوی صدای داخل اتاق را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

    به کارگیری سنگ در نمای دیوار اتاق | شرکت صدف پک

  4. استفاده از چوب در نمای دیوار

    یکی از مصالح طبیعی که به عنوان بهترین متریال نمای دیوار داخلی نیز شناخته می شد، چوب است. یکی از مهم ترین مزایای استفاده از چوب در دکوراسیون داخلی  ایجاد احساس آرامش در فضای داخلی ساختمان است. از طرف دیگر از آن جایی که چوب به عنوان یک عایق مناسب برای صوت عمل می کند، به طور چشم گیری در کاهش انتقال سر و صدای محیط بیرون به داخل ساختمان موثر است. البته توجه به این نکته ضروری است که چوب در مقابل آتش مقاوم نیست و در صورت بروز آتش سوزی می تواند باعث گسترش آتش شود.

  5. آجر نمایی جذاب در دکوراسیون داخلی

    آجر به عنوان بهترین متریال نمای دیوار داخلی در دکوراسیون مدرن به شمار می رود. از آن جایی که آجر از دوام و طول عمر بالایی برخوردار است و هزینه های تعمیر و نگهداری از دیوارهای آجری بسیار پایین است، نسبت به سایر مصالح از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند. یکی از مهم ترین ویژگی های آجر این است که استفاده از آن ها در فضاهای مختلف بلامانع است. اما با توجه به این که گرد و خاک و رطوبت می توانند در خلل و فرج آجر نفوذ کنند، امکان به وجود آمدن کپک در دیوار آجری وجود دارد. از این رو باید نسبت به درزگیری منظم این دیوارهای آجری توجه داشت.

  6. گچ کاری دیوار ها

    یکی دیگر از متریال های مصرفی برای استفاده در نمای دیوار داخلی دیوار گچ است. دیوارهای گچی بسیار زیبا هستند و جلوه زیبایی به منزل می دهند. از طرف دیگر این دیوارها از استحکام بالایی برخوردار هستند و در عدم انتقال صدای منازل به بیرون بسیار موثر هستند. یکی دیگر از ویژگی های دیوارپوش گچی عدم اشتعال پذیری هنگام حریق است.

    اما یکی از مشکلاتی که در دیوارهای گچی وجود دارد ترک خوردگی است. ترک خوردگی در دیوارهای گچی به دلایل مختلفی مانند تغییرات زمین، ارتعاشات، شرایط آب و هوایی و رنگ بی کیفیت رخ بدهد. ترمیم ترک خوردگی دیوارهای گچی کار سختی نیست و می توان با استفاده از روش های مختلفی آن ها را رفع کرد.

    گچ کاری رایج ترین نمای دیوار | شرکت صدف پک

  7. استفاده از بتن اکسپوز در نمای دیوار

    بتن اکسپوز یک انتخاب بسیار مناسب برای پوشاندن دیوار در دکوراسیون مدرن است. استفاده از بتن اکسپوز برای نمای دیوار داخلی نه تنها باعث زیبایی دیوار می شود، بلکه دارای طول عمر و دوام بسیار بالا است. از طرف دیگر سرعت اجرای بتن اکسپوز بسیار بالا بوده و در هر ابعاد و اندازه ای قابل اجرا می باشند.

    یکی دیگر از ویژگی های بتن اکسپوز که آن را به متریالی عالی برای نمای دیوار داخلی تبدیل می کند این است که در برابر شرایط جوی مانند رطوبت و تغییرات شدید دما بسیار مقاوم است. از این رو از بتن اکسپوز نه تنها می توان در دیوار داخلی منازل استفاده کرد، بلکه می توان از آن در دیوار فضاهای اداری و تجاری، فروشگاه ها و حتی رستوران ها استفاده کرد.

جمع بندی

برای پوشاندن دیوار داخلی ساختمان ها می توان از مصالح مختلفی استفاده کرد. یکی از مصالح نسبتا رایج دیوار پوش ها هستند که در انواع مختلفی در بازار موجود هستند. سنگ، آجر، گچ، بتن اکسپوز، چوب و کاغذ دیواری از متریال های دیگری هستند که می توان از آن ها در نمای دیوار داخلی استفاده کرد. هر کدام از این مصالح دارای ویژگی های منحصر به فرد خود هستند که هنگام خرید باید به آن ها توجه کرد.

 

منبع:تهران دیزاین سنتر

 

درباره نویسنده