ج٫ فروردین ۳۱ام, ۱۴۰۳

مالکان بافت تاریخی روحِ کالبد بافت تاریخی یزد هستند

سرپرست منطقه بافت تاریخی شهرداری یزد با بیان اینکه یزد باید الگو دهنده به جامعه جهانی باشد، تاکید کرد: در سند جهانی شدن شهر یزد بیان شده اصالت یزد با مصالح سنتی و مالکان بافت تاریخی که روحِ کالبد بافت تاریخی هستند، حفظ شود.

علیرضا نقوی سرپرست منطقه بافت تاریخی شهرداری یزد در آیین افتتاحیه پروژه های آماده بهره برداری منطقه بافت تاریخی شهرداری یزد ضمن تبریک ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و امام خمینی رحمت الله علیه، بیان کرد: جهانشهر اصطلاحی است که ریشه در تاریخ دارد به همین دلیل از این اصطلاح برای یزد استفاده می‌کنیم چرا که شهر ما ریشه در تاریخ دارد.

وی با بیان اینکه صنایع دستی حلقه اتصال اقتصاد و فرهنگ است، افزود: یزد کانون میان فرهنگی معتبر در سطح پیرامونی و جهانی است و در اقتصاد فرهنگی پیشرفت دیرینه ای دارد.

 وی در خصوص رونق صنایع دستی یزد در گذشته، گفت: یزد در ابتدای ورود اسلام به هند کوچک معروف بوده و پارچه‌های حریر یزد به هندوستان صادر می شد.

نقوی اظهار داشت: بافت تاریخی یزد امروز بیمارگونه است، برای رفع این مشکل فرهنگ و معماری یزد را باید گرامی بداریم و گرامیداشت آن یعنی بهره گیری و حفظ معماری، هنر، صنعت و فرهنگ غنی شهر یزد که باید جدی گرفته شود.

وی با بیان اینکه یزد باید الگو دهنده به جامعه جهانی باشد، تاکید کرد: در سند جهانی شدن شهر یزد بیان شده اصالت یزد با مصالح سنتی  و مالکان بافت تاریخی که روحِ کالبد بافت تاریخی هستند، حفظ شود.

وی افزود: بافت تاریخی یزد نباید کارگاه آزمایشگاهی کشورهای اروپایی باشد تا تجربه آن را در شهر خود استفاده کنند.

وی با بیان اینکه افراد غیر بومی که تعلق خاطری به بافت تاریخی شهر یزد ندارند نباید در بافت ساکن باشند و باید زمیته برای حضور و سکونت مالکان یزدی در بافت تاریخی یزد فراهم شود.

نقوی عنوان کرد: امروز تمام مجموعه مدیریت شهری تلاش خود را برای حفظ بافت تاریخی یزد به کار گرفته‌اند و نباید اتفاقات نادرست گذشته را به تلاشهای امروز مسئولان ربط داد.

وی توضیح داد: استفاده از مصالح سنتی در احیای بافت تاریخی یزد وظیفه ما است و با توجه به دستور شهردار یزد ما باید مالکان را به بافت برگردانیم و نباید دراحبای بافت تاریخی مردم آن را به فراموشی بسپاریم.

وی بر مشارکت جویی به جای مشارکت پذیری تاکید کرد و گفت: با اقدامی که معاونت برنامه ریزی با اجرای نظر سنجی مردمی انجام داده است اولویت برنامه ها و بودجه سال آینده بر مبنای نیاز اصلی شهر و خواست مردم اجرا می شود.

نقوی  با اشاره به اینکه فعالیت‌های عمرانی به منطقه بافت تاریخی شهرداری یزد سال آینده با جدیت و شدت بیشتری پیگیری خواهد شد، بیان کرد: بیش از ۱۳ پروژه عمرانی امروز به بهره‌برداری می‌رسد که عمده آنها مربوط به کف سازی و بدنسازی منطقه بافت تاریخی شهرداری یزد است که خود می تواند بارقه های امید را در ساکنان بافت برای سکونت ایجاد کند و برای بازگشت مالکان به بافت تاریهی رغبت آفرین باشد.

وی عنوان کرد: تمام پروژه هایی که امروز اعلام می شوند قبل از سال ۱۴۰۱ بهره برداری خواهند رسید.

نقوی به جلسه اخیر با صندوق احیای وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری اشاره کرد و گفت: تصمیمات خوبی برای احیای بافت تاریخی با کمک صندوق گرفته شد و صندوق مشارکت در بخش خصوصی برای احیای بافت تاریخی یزد خواهد داشت.

سرپرست منطقه بافت تاریخی شهرداری یزد اعلام کرد: در تلاش هستیم در قالب طرح اقدام ملی مسکن به فضاهای خالی بافت تاریخی حیات مجدد ببخشیم و به مسائل اجتماعی و زیست محیطی بافت کیفیت بهتری بدهیم.

ایرنا

درباره نویسنده